Thursday, April 25, 2024
11.2 C
Calgary

اطلاعات تولیدکنندگان واکسن‌های کووید-۱۹ از سویه امیکرون

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حالی که محققان مشغول مطالعه بر روی سویه جدید کووید-۱۹ به نام امیکرون هستند، تولیدکنندگان واکسن‌ها در خصوص اثربخشی واکسن‌های خود دستورالعمل‌‌هایی را صادر می‌کنند.

استفان بنسل، مدیر عامل شرکت داروسازی مدرنا، می‌گوید احتمال دارد واکسن کووید-۱۹ Spikevax به اندازه واکسن‌های دیگر تأثیر نداشته باشد. به گفته بنسل به دلیل تعداد زیاد جهش در پروتئین اسپایک سویه امیکرون واکسن‌های فعلی نیاز به اصلاح دارند.

وی در ادامه به خبرگزاری CNBC گفته است تولید یک واکسن تأثیرگذار بر سویه امیکرون ممکن است ماه‌ها زمان ببرد. همچنین برای تشخیص میزان کارایی واکسن‌های فعلی بر سویه جدید حداقل دو هفته زمان لازم است.

اغور شاهین مدیر اجرایی BioNTech به خبرگزاری رویترز گفته است احتمال دارد واکسن فایزر محافظت قابل توجهی در برابر سویه امیکرون ارائه ‌دهد و بتواند مردم را در برابر بیماری شدید ناشی از این سویه جدید محافظت کند.

به گفته شاهین، طی دو هفته آینده مشخص خواهد شد که آیا لازم است BioNTech واکسن فایزر را ارتقاء دهد یا خیر. وی در ادامه افزود تنها چیزی که او را نگران می‌کند افرادی هستند که هنوز واکسینه نشده‌اند.

دانشگاه آکسفورد نیز که واکسن کووید-۱۹ آسترازنکا را تولید می‌کند، می‌گوید هیچ مدرکی مبنی بر عدم پاسخ‌گویی مناسب واکسن آسترازنکا در برابر بیماری شدید ناشی از سویه امیکرون وجود ندارد و در صورت لزوم ابزار لازم برای توسعه سریع واکسن کووید-۱۹ در اختیار آنها قرار دارد.

تولیدکنندگان واکسن کووید-۱۹ Johnson & Johnson نیز طی بیانیه‌ای اعلام کردند که با دقت انواع سویه‌های جدید کووید-۱۹ را زیر نظر دارند و میزان تأثیرگذاری واکسن کووید-۱۹ خود را بر روی آنها بررسی می‌کنند.

در بیانیه این شرکت داروسازی آمده است که این شرکت در حال پیگیری واکسن مخصوص سویه امیکرون است و در صورت نیاز آن را ارتقاء خواهد داد.

دکتر ترزا تام، رئیس بهداشت عمومی کانادا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت سویه امیکرون غیرمعمول است زیرا در دو ناحیه کلیدی پروتئین اسپایک ویروس جهش‌های فراوانی صورت گرفته است.

به گفته دکتر تام، دامنه گیرنده اتصالی یکی از نواحی جهش‌یافته است، ناحیه‌ای که ویروس می‌چسبد و به سلول‌های بدن انسان حمله می‌کند. این جهش می‌تواند باعث افزایش پتانسیل شیوع ویروس شود. جهش دیگر در سوپرسایت آنتی‌ژن مشاهده می‌شود که قسمتی از پروتئینی است که آنتی‌بادی‌ها آن را در ویروس شناسایی و مورد هدف قرار می‌دهند.

وی در ادامه افزود: «با توجه به افزایش پتانسیل شیوع این سویه و احتمال افزایش مقاومت در برابر واکسن‌های فعلی، ما نگران هستیم و وضعیت موجود را زیر نظر داریم.»

با شناسایی سویه امیکرون در آفریقای جنوبی، کانادا از روز جمعه تمامی سفرهای خارجی را از هفت کشور آفریقای جنوبی ممنوع اعلام کرد. با این وجود، دو روز بعد اولین مورد ابتلا به سویه امیکرون در انتاریو شناسایی گردید.

 

منبع: ctvnews