Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نگهداری از گیاهان آپارتمانی کار آسانی نیست و باید در محیط بسته منزل نیز از آن‌ها در برابر مخاطرات فصلی حفاظت کرد. با آغاز زمستان عواملی چون تغییرات دمایی، کاهش تابش نور خورشید و افت رطوبت هوا می‎توانند بر سلامت گیاه تاثیر منفی بگذارند.

باید توجه داشت که هر گیاه در زمستان نیاز خاص خودش را دارد که دانستن آن نیازمند مطالعه است. بطور خلاصه باید شرایط زمستانی محیط طبیعی گیاهان را برای آن‌ها فراهم کرد. مثلا برای گیاه استوایی باید تغییرات فصلی را به حداقل و دما را به اعتدال رساند.

در ادامه با نکته‌هایی مهم برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان آشنا می‌شویم.

ابزارهای موردنیاز

این تجهیزات به محیط منزل و نوع گیاهان شما بستگی دارد و شامل موارد کلی زیر است:

  • اسپری آبپاش
  • دستگاه بخارساز
  • ظرف آبپاش
  • لامپ و تجهیزات نور مصنوعی (در صورت نیاز)

آبیاری گیاهان

معمولا گیاهان آپارتمانی در زمستان و با کاهش رشد گیاه به آبیاری کمتری نیاز داشته و بی‌توجهی به این نکته می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه گیاه شود. البته شرایط هر گیاه متفاوت بوده و انواع استوایی به آبیاری بیشتری نیاز دارند.

در فصل زمستان خاک گل به دفعات خشک خواهد شد و معیاری مناسب برای تعیین زمان آبیاری نیست. در این مدت باید خاک تا عمق 1 تا 2 اینچی خشک باشد تا نوبت آبیاری آن فرا برسد.

نکته مهم دیگر کاهش دمای آب لوله‌کشی در فصل زمستان است. بطور کلی اگر گیاهان آپارتمانی را با آب سرد آبیاری کنید ریشه آن‌ها دچار شوک می‌شود. از اینرو حتما باید ظرف پر شده با آب لوله‌کشی را در برای چند ساعت در محیط اتاق قرار داد تا دمای آن به تعادل برسد.

رطوبت هوا

رطوبت پایین هوا تهدیدی جدی برای گیاهان آپارتمانی در زمستان است. در این مدت نرخ رطوبت خانه‌ به 10 تا 20 درصد خواهد رسید (گیاهان به نرخ 50 درصد نیاز دارند). استفاده از بخارساز و قرار دادن آن در کنار گیاهان می‌تواند این کمبود را تا حدودی جبران کند. راهکار دیگر قرار دادن گیاهان در یکجا و با فاصله کم است تا از رطوبت تراوش شده از برگ‌های هم نهایت استفاده را ببرند.

آشپزخانه و حمام بهترین نقاط خانه برای نگهداری از گیاهان در این فصل هستند، زیرا رطوبت آن‌ها بالا بوده و گیاه آن را جذب می‌کند.

یک راه‌حل مبتکرانه دیگر استفاده از یک سینی آب بزرگ و قرار دادن گلدان‌ها (بطور غیرمستقیم) بر روی آن است. توجه داشته باشید که آب با خاک گلدان تماس پیدا نکند تا ریشه‎‌ها دچار آسیب نشوند.

اسپری آب به روی برگ‌ها هم یک راه‌حل فوری و ارزان است که باید چندین نوبت در روز تکرار شود.

دمای محیط

گیاهان آپارتمانی معمولا به دماهای 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد در روز و حداقل 10 درجه سانتی‌گراد در شب عادت دارند. برای فراهم کردن این شرایط در طول زمستان باید از رادیاتور، شومینه و دیگر لوازم گرمایشی استفاده کرد. نوسان دما می‌تواند به اندازه دمای بسیار پایین یا بالا برای گیاه مضر باشد.

نور خورشید

در ماه‌های سرد خورشید برای ساعات کمتری تابیده و بمانند تابستان قدرتمند نیست. گیاه را در نقاط پرنور قرار داده و در صورت نیاز از منبع نور مصنوعی استفاده کنید. گیاه را بیش از حد نزدیک پنجره قرار ندهید تا دچار سرمازدگی نشود.

حتما پس از هر نوبت آبیاری گلدان را به اندازه 45 درجه بچرخانید تا تمام برگ‌ها نور را دریافت کرده و رشد گیاه نامتوازن نشود.

نکته مهم دیگر پاک کردن غبار از روی برگ‌هاست. این لایه جلوی رسیدن نور را گرفته و با حذف آن می‌توان دسترسی گیاه به نور و انرژی را افزایش داد.

اگر در محل زندگی شما خورشید طی ماه‌های زمستان طلوع نمی‌‎کند باید حتما از منابع نور مصنوعی استفاده کنید. اگر گیاه به 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز داشته باشد می‌توان کمبود را با قرار دادن گلدان به مدت 12 تا 14 ساعت در برابر تابش نور مصنوعی جبران کرد.

استفاده از کود

بیشتر گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان بخاطر کاهش سرعت رشد نیاز چندانی به کود و تقویت‌کننده‌های خاک ندارند. بی‌توجهی به این موضوع چرخه طبیعی رشد گیاه را دچار مشکل خواهد کرد. ظهور برگ‌های جوان در اوایل بهار بیانگر نیاز گلدان به کود است.

با اینحال برخی گیاهان استوایی، مخصوصا انواع رونده، در فصل زمستان به رشد خود ادامه داده و باید همچنان خاک آن‌ها را تقویت کرد.

منبع: The Spruce