Thursday, April 18, 2024
-4.3 C
Calgary

احتمال عدم کارایی مناسب داروهای استاندارد مورد استفاده برای کووید-۱۹ در برابر سویه امیکرون

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حالی که بیمارستان‌های ایالات متحده برای موج جدید سویه امیکرون آماده می‌شوند، پزشکان آمریکایی هشدار می‌دهند دو داروی اولیه مورد استفاده برای مبارزه با کووید-۱۹ ممکن است بر روی سویه امیکرون اثربخشی نداشته باشند.

در یک سال گذشته، داروهای آنتی‌بادی Regeneron و Eli Lily به عنوان درمان اولیه کووید-۱۹ و برای جلوگیری از بیماری‌های شدید و بستری شدن بیماران مورد استفاده قرارمی‌گرفتند.

به تازگی این دو شرکت داروسازی هشدار دادند که آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند این داروها در برابر سویه امیکرون که با ده‌ها جهش شکل گرفته است و می‌تواند حمله آنتی‌بادی‌ها را به ویروس دشوار کند، اثربخشی کمتری خواهند داشت.

با وجود اینکه شرکت‌ها اعلام کردند می‌توانند به سرعت آنتی‌بادی‌های جدیدی را ایجاد کنند که سویه امیکرون را مورد هدف قرار دهند، انتظار می‌رود محصولات آنها حداقل در چند ماه آینده توزیع شود.

سومین دارو محصولی از داروساز بریتانیایی GlaxoSmithKline است که به نظر می‌رسد بهترین تأثیر را بر روی سویه امیکرون می‌گذارد. اما بخش کوچکی از میلیون‌ها دوز خریداری شده این دارو توسط دولت فدرال در ایالات متحده توزیع شده است. در حال حاضر مقامات بهداشتی ایالات متحده داروهای کمیاب را سهمیه بندی می‌کنند.

به گفته دکتر جاناتان لی، مدیر آزمایشگاه تخصصی ویروس‌شناسی هاروارد-بریگام، به دلیل کاهش اثربخشی داروهای Regeneron و Lilly ایالات متحده با کمبود دارو روبه‌رو است.

آمارهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده نشان می‌دهد که همچنان سویه دلتا بیش از ۹۵ درصد از موارد ابتلا را شامل می‌شود. مقامات بهداشتی معتقدند سویه امیکرون سریع‌تر از دلتا گسترش پیدا می‌کند و طی چند هفته آینده به سویه غالب در سراسر کشور تبدیل می‌شود.

به گفته این شرکت‌های داروسازی، داروی Glaxo که با فناوری Vir Biotechnology ساخته شده، به طور خاص برای اتصال به قسمتی از ویروس که احتمال جهش کمتری دارد فرمول سازی شده است.

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد داروی تأثیرگذار بر سویه امیکرون بسیار محدود است و دوزهای اضافی تا هفته اول ژانویه در دسترس عموم قرار نخواهند گرفت. این دارو که با نام sotrovimab توزیع می‌شود براساس میزان شیوع و تعداد بستری‌شدگان به سازمان‌های بهداشت ایالتی ارسال خواهد شد.

این سازمان توصیه می‌کند sotrovimab به افرادی تزریق شود که در معرض خطر بیشتر ابتلا به سویه امیکرون قرار دارند. بیماران پرخطر شامل افراد مسن و اشخاصی می‌شود که دچار مشکلات سلامتی جدی نظیر چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت و نقص سیستم ایمنی هستند.

عدم کارایی موثر داروهای اولیه کووید-۱۹ باعث شده است که تمرکز بر روی صدور مجوز داروهایPfizer  و Merck بیشتر شود. این داروها اولین درمان خانگی آمریکا برای جلوگیری از بیماری‌های شدید محسوب می‌شوند. به طور خاص داروی Pfizer می‌تواند ۹۰ درصد مرگ و میر را در بیماران پرخطر از میان ببرد.

کاهش داروهای موثر بر سویه امیکرون نشان می‌دهد که کروناویروس قدرت خود را از دست نداده است. در این میان دانشمندان سراسر جهان برای درک درست از میزان شیوع و شدت بیماری ناشی از سویه امیکرون با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 

منبع: Globalnews