Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

کمبود شدید مسکن در آلبرتا، آنتاریو و مانیتوبا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس گزارش بانک نوااسکوشا وضعیت بحرانی تامین مسکن در استان‌های کانادا ادامه داشته و می‌تواند موجب افزایش بیش از پیش قیمت‌ خانه و اجاره‌بها شود.

این گزارش استان‌های آنتاریو، آلبرتا و مانیتوبا را بدترین از نظر کمبود مسکن معرفی می‌کند. در این بین آنتاریو به مراتب شرایط بحرانی‌تری داشته و برای رسیدن به نرخ میانگین ملی باید 650,000 خانه جدید بسازد.

کانادا در میان کشورهای G7 کمترین نرخ مسکن نسبت به جمعیت را دارد (424 واحد برای هر 1,000 نفر) و پایین‌تر از ایالات‌متحده و بریتانیا جای می‌گیرد. در این بین فرانسه با 540 واحد به ازای هر 1,000 شهروند بهترین وضعیت را دارد.

افزایش پس‌انداز شهروندان و دریافت مشوق‌های مالی چشمگیر موجب داغ شدن بازار مسکن در دو سال گذشته شد. در نتیجه قیمت خانه بالا رفته و در ماه نوامبر رکورد قیمت مسکن کانادا با رسیدن به 720,850 دلار شکست.

باتوجه به شکاف قابل ملاحظه بین عرضه و تقاضا و پیشبینی ورود مهاجران بیشتر حل این بحران در کوتاه‌مدت بعید بنظر می‌رسد. آلبرتا و مانیتوبا برای رسیدن به نرخ میانگین ملی بترتیب نیازمند 138,000 و 23,000 خانه بیشتر هستند. از طرفی هرچند وضعیت این سه استان بسیار بد است اما این شرایط دیگر استان‌ها هم مساعد نیست.

بطور کلی کانادا برای رسیدن به شرایط نرمال کشورهای G7 نیازمند 1.8 میلیون خانه بیشتر است. از طرفی نامتوازن بودن وضعیت مسکن و فرصت‌های شغلی در سطح کشور سبب مهاجرت به دیگر استان و تغییر شرایط می‌شود. برای مثال جمعیت Newfoundland از اواسط دهه 90 تاکنون 10 درصد کاهش یافته و تعداد خانه‌ها به ازای جمعیت بیشتر شده است.

در این بین نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از تلاش دولت‌های فدرال و استانی برای ساخت خانه‌های بیشتر به چشم می‌خورد. مقامات هر دو استان آنتاریو و بریتش‌کلمبیا اقدامات عملی برای حل این چالش را آغاز کرده‌اند. دولت فدرال نیز در آخرین بودجه خود 3.8 میلیارد دلار را برای حمایت از ساخت 35,000 واحد مسکن ارزان‌قیمت تخصیص داده است.

با اینحال باید منتظر ماند و دید که این وعده‌ها چقدر عملی می‌شوند.

منبع: Calgary Herald