Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

پیشبینی رشد قیمت بنزین در 2022

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آلبرتایی‌ها امیدوارند کاهش قیمت بنزین در 2022 از هزینه‌های آن‌ها کم کند اما پیشبینی‌ها چیز دیگری می‌گویند.

به باور کنت فلووز، دستیار پروفسور دانشگاه کلگری، با مطالعه دلایل نوسانات اخیر قیمت بنزین نشانگر افزایش قیمت نفت و بنزین در آینده است. گزارش School of Public Policy نوشته گریی گالای با تحلیل وضعیت تولید نفت خام در آینده رشد قیمت‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌داند.

فلووز معتقد است برخی نوسانات بخاطر بی‌اعتمادی به آینده ایجاد می‌شوند. این درحالیست که تنها دو سال از شوک عظیم به صنایع نفت و گاز در سال 2020 و با شیوع کرونا می‌گذرد.

او در ادامه افزود: با نگاهی به دیدگاه اوپک و دیگر کشورهای مستقل می‌توان پی برد که آن‌ها درباره قرنطینه و یا میزان تقاضای بازار در آینده با اطمینان سخن نمی‌گویند. بنظرم کشورها طرفدار حفظ قیمت‌ها و محدود کردن تولید هستند. به این ترتیب قیمت نفت کم نشده و ذخایر استراتژیک پایان نمی‌یابد.

در گزارش اخیر کاهش تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک و دیگر کشورهای مستفل بعنوان اصلی‌ترین دلیل برای افزایش قیمت بنزین ذکر شده است.

بگفته فلووز کسانی که بدنبال بنزین ارزان‌تر در همسایگی کلگری می‌گردند احتمالا موفق خواهند شد، اما اختلاف قیمت‌ها از دوران پیش از پاندمی کمتر است.

دن مک‌تیگ، رئیس Canadians for Affordable Energy، معتقد است افزایش تقاضا در سال جاری به احتمال زیاد از توانایی تولیدکنندگان برای تامین نیاز پیشی می‌گیرد و قیمت سوخت افزایش خواهد یافت. بگفته او قیمت کنونی بنزین در کلگری حدود 1.40 دلار بوده و تا اواخر ماه فوریه و جون احتمالا شاهد رشد 25 درصدی و رسیدن آن به 1.65 دلار هستیم. بنابراین یک خانواده نرمال با مصرف 40 لیتر در ماه باید حدود 100 دلار بیشتر برای بنزین هزینه کند.

او همچنین افزود: نباید هزینه غیرمستقیم را از یاد ببریم. حمل‌ونقل کالاها و ارائه خدمات به مصرف سوخت نیاز دارد و افزایش قیمت‌ها می‌تواند موجب رشد قیمت در دیگر بخش‌ها شود. رشد قیمت بنزین مستقیما باعث افزایش هزینه زندگی برای کانادایی‌ها خواهد شد.

منبع: Calgary Herald