Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

دوبرابر شدن ثروت 10 ثروتمند برتر جهان در دوران پاندمی کرونا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با گذشت زمان، ثروتمندان ثروتمندتر و فقیران، فقیر تر می شوند. ظاهرا این موضوع برای دوران پاندمی هم مانند پیش از آن صادق است.

طبق گزارشی از سازمان آکسفام کانادا، 10 مرد ثروتمند جهان در دو سال ابتدایی همه گیری کووید-19، دارایی خود را از 875 میلیارد دلار به 1.9 تریلیون دلار رسانده اند. این در حالی است که در این مدت، درآمد 99 درصد کانادایی ها کاهش یافته و بیش از 160 میلیون نفر زیر خط فقر قرار گرفته اند.

طبق گزارش آکسفام، این نابرابری طبقاتی و رفاهی در جوامع امروزی، روزانه منجر به مرگ بیش از 21,000 نفر می شود و این یعنی در هر چهار ثانیه یک نفر جان خود را از دست می دهد. این یافته ها بر اساس مرگ و میر جهانی ناشی از عدم دسترسی به مراقبت های بهداشتی، خشونت مبتنی بر جنسیت، گرسنگی و تغییرات آب و هوایی است.

دیانا ساروسی، مدیر سیاست‌گذاری و کمپین‌های آکسفام کانادا، در بیانیه‌ای گفت: “نابرابری در چنین مقیاس و سرعتی، نه تصادفی بلکه از روی عمد اتفاق می افتد.ساختارهای اقتصادی این روز های ما نه تنها همگیمان را در برابر این بیماری همه گیر تنها و ناایمن رها کرده است، بلکه در عمل به کسانی که هم اکنون در ثروت و قدرت بسیار زیاد غوطه ور هستند، توان این را می دهد که از این بحران به سود خود سوء استفاده کنند.”

طبق گزارش آکسفام، دارایی این ثروتمندان هم اکنون بیش از شش برابر تمام دارایی  3.1 میلیارد فقیر سرتاسر جهان است.

اگر بخواهیم به طور مشخص درباره کانادا صحبت کنیم، به تازگی 15 نفر در کشور میلیاردر شده اند. حالا ثروت 59 میلیاردی کشور در مارس 2020، به 111 میلیارد دلار افزایش یافته است. این میزان، تقریباً به اندازه همان مبلغی است که دولت فدرال، برای حمایت از درآمد کارگران از جمله CERB و CRB در دوران پاندمی کرونا هزینه کرده است. (یعنی 109 میلیارد دلار)

این گزارش همچنین نشان می‌دهد اعمال مالیات با نرخ 99 درصد بر این 10 فرد ثروتمند جهان، به تنهایی می‌تواند برای تولید واکسن‌ کافی در جهان، ارائه مراقبت‌های بهداشتی و حمایت اجتماعی و همگانی، تأمین بودجه برای اقدامات محیط زیستی و کاهش خشونت‌های جنسیتی در بیش از 80 کشور، کافی باشد .

ساروسی گفت: «در حالی که ثروتمندان، به طور مداوم این حجم از ثروت را به دست می‌آورند، در سرتاسر جهان، دولت‌ها در تلاش برای تامین واکسن‌ مورد نیاز و حمایت اجتماعی کافی برای میلیاردها نفری هستند که در شرایط مناسبی نبوده و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند. تا کنون، هیچ گاه اصلاح این نابرابری ظالمانه به این اندازه مهم نبوده است.»

آکسفام برای مبارزه با اینگونه نابرابری ها در جوامع، انجام اقدامات زیر را به دولت ها پیشنهاد می دهد:

  • اعمال مالیات بر درآمد میلیاردرها
  • سرمایه گذاری درآمد به دست آمده از دریافت مالیات از ثروتمندان در زمینه مراقبت های بهداشتی و حمایت های اجتماعی، سازگاری با تغییرات اقلیمی، و پیشگیری از خشونت های جنسیتی
  • مقابله با قوانین تبعیض آمیزِ جنسیتی و نژادپرستانه که بر علیه زنان و نژاد های مختلف وضع شده. ایجاد قوانین جدید در راستای برابری جنسیتی و حضور نمایندگان زنان و نژاد ها و گروه های مختلف در همه حوزه های تصمیم‌گیری
  • تصویب و اجرای قوانینی برای حمایت از حقوق کارگران در تشکیل اتحادیه و برگزاری اعتصابات
  • چشم پوشی از قوانین مالکیت معنوی فناوری‌های تولید واکسن کووید-۱۹ به منظور دسترسی کشورهای بیشتر به واکسن‌های ایمن و مؤثر

 

این سازمان، آمار های خود را بر اساس 10 مرد ثروتمند فهرست میلیاردرهای فوربس بیان کرده است، از جمله افراد حاضر در این فهرست،ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا در رتبه اول و جف بزوس، موسس آمازون در رتبه دوم هستند.

گزارش آکسفام اولین گزارشی نیست که به نابرابری درآمد افراد یک جامعه، به خصوص در طول دوران همه‌گیری کرونا اشاره می کند.

در اوایل همین ماه، مرکز کانادایی سیاست‌های جایگزین (CCPA) فاش کرد که در کانادا، مدیران ارشد اجرایی، تا قبل از ظهر 4 ژانویه، میانگین حقوق سالانه یک کارگر را دریافت می‌کنند.

 

منبع:Dailyhive