Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

رشد نرخ تورم در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نرخ تورم کانادا در 12 ماه منتهی به دسامبر 2021 رشد 4.8 درصدی داشته که رکوردی از سال 1991 به اینسو محسوب می‌شود.

روز چهارشنبه Statistics Canada با انتشار یک گزارش از رشد 5.7 درصدی در بخش کالاهای خوراکی نسبت به سال گذشته خبر داد که بیشترین میزان از سال 2011 است.

بگفته این سازمان قیمت محصولات خوراکی تازه بخاطر رویدادهای آب‌وهوایی مخرب و پرتعداد در کانادا و قطع زنجیره‌‎های تامین افزایش پیدا کرده است.

در این بین قیمت سیب و پرتغال بتریتب 6.7 و 6.6 درصد افزایش رشد داشت.

ایالات‌متحده بعنوان صادرکننده اصلی پرتغال به کانادا طی سال گذشته با حوادث آب‌وهوایی مرگبار و شیوع بیماری‌ citrus greening دست‌وپنجه نرم کرد که به سبب آن تولید پرتغال فلوریدا به کمترین میزان از سال 1945 رسید.

دیگر محصولات غذایی هم گران شده‌اند. در این بین قیمت گوشت گاو یخ‌زده 12 درصد و قیمت گوشت خوک و بیکن حدود 15 درصد رشد داشته است.

به باور تو انگوین، اقتصاددان و مشاور RSM، وضع مقررات جدید جلوگیری از ورود رانندگان واکسینه نشده به کشور می‌تواند ورود محموله‌های تجاری را دشوارتر کند و تورم را طی هفته‌ها و ماه‌های آینده باز هم افزایش دهد.

او در اینباره گفت: “یکی از دلایل شرایط فعلی اختلال در زنجیره تامین و افزایش میزان تقاضا در برابر عرضه محدود است. این درحالیست که کاهش شیوع ویروس تقاضا را افزایش می‌دهد.

البته رشد نرخ تورم مختص مواد غذایی نبوده و هزینه مسکن هم به شدت افزایش یافته است. طی سال گذشته قیمت مسکن 5.4 درصد بالا رفته که بیش از میانگین نرخ تورم کشور است. البته رشد قیمت مسکن برخلاف مواد غذایی ناشی از مشکلات داخلی در کاناداست.

پیر پویلیور، منتقد اقتصادی، با انتقاد از عملکرد دولت اظهار داشت که کانادا کشوری غنی از نظر منابع انرژی و غذاست و باید برای چنین شرایطی آمادگی کافی را داشته باشد.

او گفت: “بیشترین نرخ تورم متعلق به بخش‌هاییست که منابع خارجی وابسته نیستند و اختلال در چرخه تامین برای آن‌ها صادق نیست. رشد قیمت خانه یک چالش داخلی است. متاسفانه اقدامات دولت فدرال در سال‌های اخیر تنها موجب افزایش قیمت شد.”

این درحالیست که جاستین ترودو از عملکرد دولتش دفاع کرده و از برنامه‌‎ریزی برای مقابله با بحران تورم، که بسیاری از کشورها درگیر آن هستند، می‌گیود.

سرمایه‌گذاران انتظار دارند انتشار این گزارش بانک کانادا را مجاب کند تا نرخ وام خود را بالا ببرد. به باور آن‌ها احتمالا نرخ تورم در سال جاری نزولی باشد اما رسیدن به این هدف با اتخاذ تصمیمات اقتصادی مناسب امکان‌پذیر است.

کمبود میکروچیپ نیز باعث رشد قیمت در محصولات الکترونیکی شد. در این بخش طی 12 ماه گذشته تورم 5.7 درصدی لوازم خانگی درا داشتیم و قیمت اتومبیل نیز 7.2 درصد افزایش یافت.

از معدود بخش‌های که افت قیمت داشت بنزین بود. بر این اساس در ماه دسامبر قیمت بنزین در کشور 4.1 درصد کاهش یافته که بیشترین افت ماهانه از اپریل 2020 به اینسو است. با اینحال قیمت بنزین همچنان در مقایسه با سال گذشته صعودیست و رشد 33 درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: CBC