Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

توصیه‌های مهم برای دوچرخه‌سواری در زمستان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هوای سرد، شب‌های طولانی‌ و جاده‌های برفی چند ویژگی زمستان هستند، اما دوچرخه‌سواران در چنین شرایطی چه باید کنند؟

بطور خلاصه آمادگی برای دوچرخه‌سواری در زمستان تنها به خرید تجهیزات گران‌قیمت اضافی خلاصه نمی‌شود و باید نکاتی بسیار مهم را مورد توجه قرار داد. در ادامه سعی شده راهنمایی‌های لازم در اینباره ارائه شوند.

انتخاب مسیر مناسب

با توجه به محل سکونت و کار شرایط شما متفاوت خواهد بود. بطور کلی بیشتر کانادایی‌ها در شهر زندگی کرده و به مسیرهای خشک دسترسی دارند، اما تمام مسیرها بطور یکسان از یخ و برف پاکسازی نمی‌شوند.

برای مثال شهروندان کلگری باید ظرف 24 ساعت پس از پایان بارش برف مسیرهای مشخص در مرکز شهر را پاکسازی کنند، اما این قانون برای دیگر مسیرها تا 48 ساعت لازم‌الجرا نیست. بنابراین همیشه باید مسیر را از بین خیابان‌های پاکسازی شده انتخاب کنید.

نکته دیگر آنکه در زمستان حاشیه جاده‌ها معمولا با حجم زیادی برف و خودروهای پارک‌شده اشغال شده و عرض خیابان باریک‌تر می‌شود، پس تا جای ممکن در مسیرهای مخصوص دوچرخه تردد کنید.

حواستان را جمع کنید

مهترین نکته دوچرخه‌سواری در زمستان توجه به محیط اطراف و وضعیت جاده است. همیشه هوشیار باشید، به مسیر توجه کنید و از حرکت بر روی یخ بپرهیزید.

آهسته برانید

در فصل زمستان باید آهسته برانید، مخصوصا وقتی که سر پیچ هستید یا قصد دور زدن دارید. نکته مهم دیگر استفاده از ترمز عقب و خداحافظی با ترمز چرخ‌های جلو است، زیرا در غیر اینصورت کنترل دوچرخه را از دست خواهید داد.

باد تایرها را کم کنید

کم کردن باد تایرها سطح تماس تایر با مسیر را بیشتر کرده و در نتیجه اصطحکاک دوچرخه با جاده بیشتر می‌شود. برای این کار حتما از راهنمای فشار باد شرکت تولیدکننده تایر استفاده کنید و باد تایرها را به حداقل میزان ممکن برسانید.

همچنین اگر در فصل زمستان مدت زمان زیاد سوار دوچرخه هستید استفاده از تایرهای میخ‌دار را پیشنهاد می‌کنیم. این نوع تایر برای شهرهای پربرف چون مونتریال و وینیپگ ایده‌آل بوده و از مواد نرم‌تر و چسبنده ساخته شده‌اند.

توجه به پیشبینی‌های هواشناسی

شراط جوی فصل زمستان خیلی سریع تغییر می‌کند و دوچرخه‌سواران باید همیشه پیش از حرکت آخرین پیشبینی‌ها را چک کنند. بطورکلی دوچرخه‌سواری در مسیرهای یخ‌زده و برفی بسیار دشوار است و باید تا جای ممکن از آن‌ها دوری کرد. بعلاوه هوای مه‌آلود و برفی دامنه دید را کاهش داده که بسیار خطرناک است.

سرویس دوره‌ای دوچرخه

دوچرخه خود را در زمستان مدام روغن‌کاری کرده و سیستم ترمز آن را چند هفته یکبار چک کنید. استفاده از روغن‌های روان‌تر برای هوای سرد بهتر است. راستی روغن‌کاری قفل دوچرخه را از یاد نبرید. ریختن چند قطره روغن داخل دهانه U-lock به سهولت استفاده از آن در زمستان بسیار کمک می‌کند.

جدای از این‌ها نمک و دیگر آلودگی‌های فصل زمستان سبب خردگی و زنگ‌زدگی اجزای مختلف دوچرخه می‌شود، پس دوچرخه خود را مدام تمیز کنید.

لباس گرم

پوشیدن لباس گرم هنگام دوچرخه‌سواری در هوای سرد ضروریست. بطورکلی دمای بدن خود را حین حرکت در حد مناسب نگاه دارید و با گوشیدن دستکش و جوراب مناسب از دست‌ها و پاها حفاظت کنید.

پوشیدن چند لایه پوشاک به شما این امکان را خواهد داد تا در صورت نیاز تعدادشان را افزایش یا کاهش دهید. راستی کلاه و عینک مناسب را از یاد نبرید!

چراغ و نور

داشتن نور کافی برای فصل زمستان حیاتیست زیرا روزها کوتاه‌تر هستند و شرایط جوی می‌تواند دید شما را بسیار کاهش دهد. یک چراغ پرنور در جلو و چراغ خطر مناسب در عقب دوچرخه نصب کنید. پوشیدن جلیقه شبرنگ نیز می‌تواند ایمنی شما هنگام حرکت را بسیار افزایش دهد.

اگر راننده هستید…

مهمترین کاری که رانندگان باید انجام دهند توجه به دوچرخه‌سواران هنگام حرکت و سر پیچ‌هاست. بنابراین شیشه‌های اتومبیل، مخصوصا شیشه عقب را، کاملا پاک کرده و دید خودتان به اطراف را تضمین کنید. بطور خلاصه آهسته‌ و مسئولانه در جاده‌ها برانید.

منبع: CBC