Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

ادامه انسداد گذرگاه‌های مرزی، تهدید جدی برای اقتصاد کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

وزرای فدرال هشدار دادند که حضور تظاهرکنندگان کانادایی در دو گذرگاه مرزی می‌تواند موجب کاهش شدید واردات کالاهای اساسی به کشور در روزهای آتی شود.

بیل بلیر، وزیر بحران کانادا، وضعیت در گذرگاه Windsor’s Ambassador Bridge را بحرانی خواند. بگفته او یک چهارم واردات کانادا از ایالات‌متحده از این مسیر بوده و کشور را به دیترویت و دیگر از شهرهای مهم آمریکا متصل می‌کند.

حضور 50 تا 75 خودروی 100 تظاهرکننده ضد واکسن بر روی پل و جاده‌های اطراف این گذرگاه باعث شده تا صدها میلیون دلار کالا در سه روز گذشته در این گذرگاه محبوس شوند.

آژانس مرزی کانادا در واکنش به این تظاهرات بطور موقت پل را بر روی ترافیک تجاری بسته و تریلی‌ها را به گذرگاه Blue Water Bridge در Sarnia آنتاریو هدایت کردند. البته این تغییر مکان مسیر دسترسی به کانادا را چهار ساعت افزایش داده است.

بلیر در واکنش به این تحولات گفت: “معتقدم که این اقدامات هم‌اکنون تاثیر منفی زیادی بر صنعت کانادا و کارگران ما داشته است. ما شاهد جرایم متعدد، حضور اوباش و نفرت‌پراکنی در اتاوا بودیم. حال انسداد راه‌ها و بزرگراه‌ها باعث مختل شدن گذرگاه‌های ما شده است. آن‌ها در حال فشار دادن گلوی تمام کانادایی‌ها هستند.”

بنابر اعلام اتحادیه‌های کارگری شرکت‌های خودروسازی پس از متوقف شدن محموله قطعات خودرو در گذرگاه Windsor مجبور شدند کارگران را به خانه بفرستند.

بگفته عمر الغبرا، وزیر حمل‌ونقل کانادا، این احتمال وجود دارد که بزودی قفسه فروشگاه‌ها در مرکز کانادا خالی شود زیرا بخش زیادی از خوراکی‌های تازه و محصولات این نواحی از طریق این گذرگاه تامین می‌شود.

نخست‌وزیر جاستین ترودو در یک سخنرانی کوتاه اعلام کرده که در حال همکاری با آنتاریو و شهردار Windsor است تا بزودی به محاصره گذرگاه مرزی پایان دهد.

او در اینباره گفت: “ما باید به محاصره زنجیره تامین کالاها پایان دهیم. مشاغل تحت تاثیر این اقدامات قرار گرفته و این تظاهرات تجارت در برخی نواحی را شدیدا به خطر انداخته است.”

یکی از سخنگویان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز اظهار داشت که کاخ سفید از نزدیک تحولات Windsor را دنبال می‌کند و نگران است اقدام تظاهرکنندگان اثرات بد چشمگیر بر صنعت خودروسازی آمریکای شمالی بگذارد.

در یک نامه که به امضای ده‌ها اتاق بازرگانی، گروه‌های صنعتی بزرگ و رهبران تجاری کانادایی و آمریکایی رسیده از دولت کانادا خواسته شده تا هرچه سریع‌تر به محاصره گذرگاه Windsor و Coutts پایان داده شود.

در این نامه آمده: “باتوجه به اهمیت چرخه تامین غذا، محصولات پزشکی و کالاهای صنعتی، انسداد گذرگاه Ambassador Bridge یک تهدید اساسی و حمله به جان شهروندان و بیزینس‌هاست.

حزب محافظه‌کار با انتقاد از ترودو او را را بخاطر اجرای قانون واکسیناسیون اجباری عامل این آشوب‌ها می‌داند. آن‌ها از دولت خواسته‌اند تا با ارائه یک نقشه روشن مسیر برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی را منتشر کند و به آشوب‌های کنونی که به اقتصاد کانادا آسبیب می‌زنند پایان دهد. بگفته حزب محافظه کار کشورهای دنیا در حال برداشتن محدودیت‌ها هستند و نمی‌توان تا ابد در یک پاندمی مداوم زندگی کرد.

گروه‌های صنعتی از هفته‌ها پیش هشدار داده بودند که قانون واکسیناسیون اجباری فدرال می‌تواند به قطع زنجیره تامین بیانجامد. از آنجایی که 12,000 تا 16,000 راننده کامیون تحت تاثیر این قانون قرار می‌گرفتند تعداد زیادی از کامیون‌ها امکان تجارت بین دو کشور را از دست می‌دادند.

منبع: CBC