Thursday, March 28, 2024
-4.1 C
Calgary

ارسال اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب به زمین

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مهندسان ناسا پس از نصب موفقیت‌آمیز این تلسکوپ، حال میتوانند به اعماق فضا نگاه کرده و با دوربین‌های مادون قرمز اسرار دنیا را هویدا کنند.

این تلسکوپ پیشرفته در تاریخ 25 دسامبر به فضا پرتاب شد و یک ماه بعد به مدار خود رسید. در ادامه مکانیزم اوریگامی آن فعال شد و تلسکوپ شکل نهایی خود را بدست آورد.

مایکل مک‌الوین، دانشمند JWST مرکز فضانوردی Goddard ناسا در مریلند، گفت: “پرتاب وب به فضا یک پروسه هیجان‌انگیز بود، اما برای دانشمندان و مهندسان پروژه ورود اولین پرتوهای نور تابیده شده از ستارگان دوردست به دهانه تلسکوپ و ثبت آن‌ها لحظه بسیار بزرگیست.”

کالیبره کردن آینه‌های تلسکوپ جزو مهم‌ترین بخش‌های راه‌اندازی جیمز وب هستند که برای داشتن تصاویر واضح ضروریست. تاکنون تلسکوپ دو عکس را برای انجام این کار گرفته است.

اولین عکس یک سلفی از آینه‌های تلسکوپ بوده و در عکس دوم یک ستاره بنام HD 84406 در صورت فلکی Ursa Major یا Big Dipper را می‌بینیم. این تصاویر بصورت موزاییکی و با کنار هم قرار دادن 1560 عکس بدست آمده است. با پایان مراحل کالیبراسیون هر 18 آینه بصورت کاملا هماهنگ و همچون یک آینه بزرگ عمل خواهند کرد. لازم به ذکر است که هر نقطه روشن در عکس توسط یک آینه ثبت شده و همگی ستاره‌ای‌ یکسان هستند.

بگفته مارشال پرین، دانشمند JWST انستیتو Space Telescope Science در مریلند، پروسه کالیبراسیون حدود سه ماه زمان خواهد برد.

منبع: New Scientist