Thursday, April 18, 2024
-1.2 C
Calgary

پیشبینی دوبرابر شدن آتشسوزی‌های مهیب طی 80 سال آینده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تابستان 2021 برای ساکنین بریتیش‌کلمبیا دماهای بسیار بالا و آتشسوزی‌های گسترده و فاجعه‌بار را به ارمغان آورد. البته این شرایط را با شدت کمتر در دیگر نقاط کشور نیز شاهد بودیم.

گزارش جدید United Nations Environment Programme (UNEP) پیشبینی کرده که طی 80 سال آینده آتشسوزی‌های مهیب به طرز چشمگیری افزایش یابد و برنامه‌ریزی برای کاستن از خطرات آتشسوزی‌ها حیاتی‌ است.

پژوهشگران همچنین از احتمال بروز آتشسوزی‌ در نقاط بی‌سابقه مانند قطب جنوب خبر می‌دهند.

تغییرات اقلیمی همچنان اصلی‌ترین علت بروز آتشسوزی‌های گسترده بوده اما این گزارش تغییر کاربری زمین را نیز بعنوان یکی دیگر از دلایل مهم معرفی کرده است.

بررسی‌های کنونی نشان داده که در تا سال 2030، 2050 و 2100 بترتیب شاهد رشد 14 درصدی، 30 درصدی و 50 درصدی آتش‌سوزی‌ها خواهیم بود.

این گزارش تاکید کرده که دولت‌ها هنوز برای این وضعیت آماده نیستند و آتشسوزی جنگل‌ها می‌تواند عوارض ناشی از تغییرات آب‌وهوایی را تشدید کند.

نویسندگان گزارش از رهبران دنیا خواسته‌اند تا با تامین منابع لازم جلوی بروز آتشسوزی‌ها را بگیرند.

اینگر اندرسون، مدیر اجرایی UNEP، در اینباره گفت: “دولت‌ها معمولا واکنش مناسبی به آتشسوزی‌ها نشان نمی‌دهند و هزینه‌ها صرف بخش‌های اشتباهی می‌شود. ما باید از آتش‌نشان‌ها و تیم‌های اورژانس که در خط مقدم مبارزه با آتش حضور دارند حمایت کنیم و با افزایش آمادگی‌های لازم خطرات را به حداقل برسانیم. همچنین باید برای کاهش خطر آتشسوزی، همکاری با افراد محلی و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی هزینه شود.”

UNEP به دولت‌ها پیشنهاد داده تا با همکاری گروه‌های بومی تا جای ممکن خطر بروز آتشسوزی‌ها را کاهش دهند.

این گزارش به برخی از بزرگترین خطرات آتشسوزی‌ها برای سلامت انسان‌ها اشاره کرده و آسیب‌های گسترده آن برای کشورهای فقیر دنیا را برمی‌شمرد.

برخی از بزرگترین اثرات مرگبار آتشسوزی‌ها عبارتند از:

  • عوارض جسمی ناشی از استنشاق دود آتشسوزی‌ها و بروز بیماری‌های تنفسی و قلبی
  • هزینه‌های اقتصادی
  • آلودگی و تخریب حوزه‌های آبخیز و فرسایش خاک
  • تولید زباله‌های بسیار آلاینده

رویدادهای آب‌وهوایی شدید در سال 2021 حدود 2.1 میلیارد دلار خسارت برجای گذاشتند.

منبع: Daily Hive