Tuesday, April 16, 2024
1.7 C
Calgary

جمع‌آوری قرص‌های فشار خون فایزر در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در هفته جاری شرکت فایزر برخی از قرص‌های فشار خون خود را جمع‌آوری کرد. این دستور درحالی صادر شد که سازمان مقررات دارو کانادا تلاش دارد داروهای حاوی ترکیبات سرطان‌زا را ممنوع کند.

شرکت Pfizer Canada داروی فشار خون خود را به دلیل وجود مقادیر بیش از حد نوعی نیتروزامین بنام N-nitroso-quinapril جمع‌آوری کرده است. بگفته سازمان بهداشت کانادا این فراخوان برای دارو Accuretic (10/12.5-mg، 20/12.5-mg و 20/25-mg) صادر شده است.

چند روز پیش هم شرکت فایزر داروی Inderal را بخاطر وجود ترکیبات نیتروزامین جمع‌آوری کرده بود.

مصرف مقادیر اندک نیتروزامین‌ها بی‌خطر بوده و در غذا، آب آشامیدنی و هوا وجود دارد. چنانچه این ترکیبات برای مدت طولانی و به مقدار زیاد با بدن در تماس باشند می‌توانند سبب ایجاد سرطان شوند. بگفته سازمان بهداشت کانادا اگر بمدت 79 سال هر روز با این ترکیبات در تماس باشید سرطان خواهید گرفت.

در اطلاعیه Health Canada آمده که مصرف موقت داروهای جمع‌آوری شده فایزر هیچگونه خطر آنی ندارد و بیماران باید به مصرف Accuretic بعنوان داروی تجویزی ادامه دهند. بنابراین نیازی به بازگشت دارو به داروخانه‌ نیست. به باور پزشکان بیماری فشار خون در قیاس با عوارض دارو بسیار خطرناک‌تر بوده اما باید با پزشک خود درباره شیوه‌های درمانی جایگزین مشورت کنید.

تمام داروهای جمع‌آوری شده، بجز یک مورد، تا ماه جولای تاریخ مصرف دارند. تاریخ مصرف محموله FM9526 نیز تا آگست 2023 است.

براساس اعلام Drug Shortages Canada هر سه محصول، بعلاوه داروی Inderal که پیش از این جمع‌آوری شده بود، جزو داروهای کمیاب در کانادا هستند.

سازمان بهداشت کانادا از تابستان 2018 برنامه جمع‌آوری و شناسایی داروهای حاوی مقادیر بیش از حد نیتروزامین را آغاز کرده و از شرکت‌ها خواسته جزئیات مواد اولیه، فرایند تولید و آزمایش داروهای مشکوک را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

منبع: Fierce Pharma