Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

چرا جوانان از آلبرتا مهاجرت می‌کنند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس گزارشی جدید همزمان با نیاز روزافزون آلبرتا به جمعیت جوان شاهد مهاجرت بیش از پیش آن‌ها از استان هستیم.

انجمن Canada West Foundation (CWF) در نظرسنجی اخیر خود از جوانان آلبرتا، ونکوور و تورنتو پرسیده که دلیل و اهداف آن‌ها از مهاجرت چیست.

جنت لین، یکی از تهیه‌کنندگان نظرسنجی، در اینباره گفت: “جوانان در حال ترک آلبرتا هستند. ما می‌دانیم که نرخ مهاجرت جوانان استان منفی بوده و جمعیت جوان آلبرتا رو به کاهش است.”

در فاصله سال‌های 2017 تا 2021 نرخ مهاجرت گروه سنی 25 تا 29 سال منفی بوده و هر سال 1,133 جوان از استان خارج شده‌اند (نرخ مهاجرت -2 درصد). همین موضوع باعث شده تا در سال 2021 به نسبت پنج سال قبل جمعیت گروه سنی 25 تا 29 ساله استان 9 درصد کمتر باشد.

رونق صنایع نفت و گاز استان دهه‌ها جوانان را به استان جذب می‌کرد تا اینکه در سال 2016 برای اولین بار پس از سال 1988 شاهد مهاجرت منفی گروه سنی 15 تا 29 سال استان بودیم. این نرخ از آن سال تاکنون همواره منفی بوده است.

گزارش مذکور خاطرنشان شده که روند مهاجرت جوانان استان رابطه‌ای مستقیم با وضعیت صنایع نفت و گاز استان دارد و نبود تنوع اقتصادی این گروه سنی را از آلبرتا خارج می‌کند.

بگفته لین نرخ مهاجرت منفی جوانان در کلگری بیش از دیگر شهرهای استان است.

این گزارش می‌افزاید که علاوه بر دلایل شغلی فاکتورهای دیگر چون وضعیت نامناسب حمل‌ونقل عمومی، نظافت شهرها، امنیت و امکانات تفریحی تاثیر زیادی در این روند دارد. با وجود توسعه حوزه تکنولوژی، مسکن ارزان‌قیمت و وجود جاذبه‌های طبیعی و پارک‌های بسیار جوانان از کرختی و نبود جنب‌وجوش رنج می‌برند. همچنین بیشتر جوانان از محافظه‌کار بودن مسئولان ناراضی هستند.

تبعات مهاجرت جوانان از آلبرتا

آلبرتا با از دست دادن جمعیت جوان خود با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد.

دیوید فینچ، نویسنده گزارش و پروفسور دانشگاه Mount Royal، در اینباره گفت: “با خروج جوانان و نبود نیروی متخصص کافی در استان سرمایه‌گذاران هم از آلبرتا خارج خواهند شد. جوانان تاثیر زیادی بر جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی هر شهر و استان دارند و نبود آن‌ها بسیار مخرب است.”

نویسندگان گزارش پیشنهاد کرده‌اند که با ایجاد فرصت‌های شغلی متنوع، احیای ساختار جامعه و اجرای سیاست‌های نوین شهری و دولتی تلاش‌های بیشتری برای جذب جوانان صورت گیرد.

یک گزارش دیگر CWF نشان داده که در هر چهار استان غربی کانادا شاهد رشد فرصت‌های شغلی خالی بین سال‌های 2019 تا 2021 بوده‌ایم. در این میان مشاغل خالی آلبرتا 63 درصد و بریتیش‌کلمبیا 48 درصد بیشتر شده است.

منبع: CBC