Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

آخر هفته شفق قطبی در آسمان پدیدار می‌شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

خورشید اصلی‌ترین منبع انرژی زمین بوده که با تابش خود زندگی را بروی کره خاکی ممکن می‌کند. این راکتور اتمی قدرتمند حاوی انرژی و گازهای بسیار داغ بوده که هنگام جوشیدن گاهی به سطح ستاره رسیده و پس از انفجار لکه‌هایی سیاه‌رنگ بوجود می‌آورند. تجمع این لکه‌ها موجب ایجاد پرتوهای مغناطیسی قدرتمند می‌شود.

انفجار سطح خورشید پرتوهای بسیار قوی ایکس را آزاد کرده که معمولا حباب پلاسمایی عظیم و تاجی‌شکل را به فضا پرتاب می‌کند.

چنانچه این انفجارها به سمت زمین رخ دهند شاهد تاثیرات آن‌ها خواهیم بود. در مارچ 1989 انفجاری بسیار قوی به میدان مغناطیسی زمین برخورد کرد و در نتیجه آن کل شبکه برق کبک و بخش‌هایی از شمال شرق ایالات‌متحده مختل شد. از آن تاریخ تاکنون شرکت‌های برق سیستم‌های خود را بمنظور جلوگیری از خاموشی‌های مشابه تقویت کرده‌اند.

ماهواره‌ها نیز تحت تاثیر پرتوها قرار می‌گیرند. طوفان‌های خورشیدی علاوه بر اختلال در فعالیت آن‌ها با متورم کردن اتمسفر موجب کاهش سرعت گردش و در نهایت سقوط ماهواره درون جو زمین می‌شوند.

اتمسفر و بطور دقیق‌تر یونسفر (لایه بالایی اتمسفر که بار الکتریکی دارد) نیز تحت تاثیر طوفان‌ها قرار می‌گیرد. از اینرو امواج رادیویی که با انعکاس از سطح یونسفر ارسال می‌شوند قطع خواهند شد.

تاثیر طوفان‌های خورشیدی به قدری زیاد است که فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای محافظت از خود در برابر تشعشعات باید به هسته مرکزی ایستگاه بروند.

هرچند طوفان‌های خورشیدی توان نابود کردن تکنولوژی در مدار زمین را دارند اما به لطف میدان مغناطیسی اطراف زمین هیچگونه خطر مستقیم ما را تهدید نمی‌کند. ذرات ارسالی با وارد شدن به میدان مغناطیسی به سمت قطب‌های شمال و جنوب حرکت کرده و در آن‌جا پس از تماس با اتمسفر نمایشی نورانی برای ساکنین اجرا می‌کنند!

برخورد ذرات باردار با گازهای مختلف رنگ‌های گوناگون را در آسمان بوجود می‌آورند. رنگ سبز از واکنش با اکسیژن و رنگ قرمز از واکنش با نیتروژن بوجود می‌آید. از آنجایی که واکنش‌‎ها در ارتفاع حدودا 100 کیلومتری رخ می‌دهند می‌توان با خیال راحت آن‌ها را از زمین تماشا کرد.

پدیده شفق‌ قطبی در تمام سیاره‌های دارای میدان مغناطیسی ازجمله مشتری و زحل بصورت حلقه‌های نورانی در قطب‌ سیاره ایجاد می‌شود. هرچه فعالیت طوفان‌های خورشیدی قدرتمندتر باشد حلقه‌ها به سمت استوا نزدیک‌تر خواهند شد. در نتیجه می‌توان نمایش جادویی را در کانادایی‌ نیز تماشا کرد.

پس اگر آخرهفته آسمان محل زندگی شما صاف بود به محلی تاریک رفته، آسمان را نگاه کنید و همزمان با لذت بردن از آن توجه داشته باشید که این پدیده حاصل طوفان‌های بزرگ بر روی سطح خورشید در فاصله 150 میلیون کیلومتری زمین است!

منبع: CBC