Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

رانندگان آلبرتا بیش از هر استان دیگر حواس‌پرت هستند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک نظرسنجی جدید نشان داده که رانندگان آلبرتایی‌ بیش از دیگران حواس‌پرت هستند. در مقابل کبک بااحتیاط‌ترین رانندگان را دارد.

چهارمین نظرسنجی سالانه Rates.ca به حواس‌پرتی رانندگان در هنگام رانندگی پرداخته و براساس آن 43 درصد کانادایی‌ها هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده کرده‌اند. دلیل استفاده رانندگان از موبایل دسترسی به نقشه‌، گوش دادن به موسیقی، چک کردن پیام‌ و تماس تلفنی بوده است.

در این نظرسنجی آمده: “استفاده از موبایل حین رانندگی تخلف محسوب می‌شود و در هر استان‌ برای آن جریمه مشخص تعیین شده است. با اینحال علت حواس‌پرتی رانندگان به موبایل محدود نمی‌شود.”

این مطالعه نه رفتار حادثه‌ساز را بررسی کرده و از میان شرکت‌کنندگان 77 درصد به خوردن یا نوشیدن مشروبات غیرالکلی در هنگام رانندگی، 65 درصد به صحبت با مسافران و 60 درصد به تلاش برای یافتن اشیا در هنگام رانندگی، اعتراف کرده‌اند.

در مورد ابزارهای تکنولوژی نیز 37 درصد از آلبرتایی به استفاده از اپلیکیشن‌های ناوبری، 33 درصد به چک کردن پیام‌ها پشت چراغ قرمز، 19 درصد به تماس با تلفن همراه و 13 درصد به ارسال پیام با موبایل اعتراف کرده‌اند.

همچنین 6 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هنگام رانندگی ویدئو تماشا کرده و 3 درصد نیز از خود ویدئو گرفته‌اند.

بنابر اعلام این وبسایت 83 درصد رانندگان کانادایی‌ حداقل یکی از این اعمال خوردن، نوشیدن، صحبت کردن با مسافر یا تلاش برای برداشتن اشیا هنگام رانندگی انجام داده‌اند.

همچنین 58 درصد از افراد رانندگان حواس‌پرت را بزرگترین خطر در جاده‌ها می‌دانند.

طبق این مطالعه درصد رانندگان حواس‌پرت در استان‌های مختلف متفاوت بوده و از اینرو تاثیر آن بر هزینه‌ بیمه یکسان نیست. جریمه چنین تخلفی در آلبرتا 300 دلار و سه امتیاز منفی است.

تعریف استان‌های مختلف از حواس‌پرتی نیز متفاوت است. بعنوان مثال در آلبرتا و بریتیش‌کلمبیا نظافت شخصی حین رانندگی ممنوع بوده اما در آنتاریو تنها استفاده از ابزارهای الکترونیک حواس‌پرتی محسوب می‌شود. با اینحال 58 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خوردن و آشامیدن در هنگام رانندگی را در مقایسه با استفاده از ابزارهای تکنولوژی کم‌خطرتر می‌‎دانند.

براساس اعلام اداره پلیس آنتاریو، میزان مرگ‌ومیر ناشی از حواس‌پرتی حین رانندگی بین سال‌های 2020 تا 2021 رشد 29 درصدی داشته اما مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در حین رانندگی با کاهش 46 درصدی همراه بوده است.

بطورکلی اگر امنیت خود و دیگران برایتان اهمیت حواس خود را حین رانندگی کاملا جمع کنید. به باور Rates.ca افزایش هزینه بیمه برای رانندگان حواس‌پرت می‌تواند امنیت جاده‌ها را افزایش دهد.

منبع: Daily Hive