Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

صدور مجوز اولین دستگاه تست تنفسی COVID-19

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز پنجشنبه اولین دستگاه تشخیص COVID-19 که ترکیبات شیمیایی موجود در نمونه‌های تنفسی حاوی کروناویروس را شناسایی می‌کند، مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) را دریافت کرد.

براساس اعلام FDA انجام این تست کمتر از سه دقیقه زمان برده و توسط اپراتورهای آموزش‌دیده قابل انجام است. این تست را می‌توان در مطب پزشک، بیمارستان‌ها و مراکز سیار انجام داد.

دستگاه InspectIR COVID-19 Breathalyzer به اندازه یک کوله پشتی است.

برای صدور این مجوز نمونه‌های تنفسی 2,409 فرد سالم و مبتلا به علائم کرونا توسط دستگاه آزمایش شده‌ و در نهایت نرخ شناسایی موارد مثبت 91.2 درصد و نرخ شناسایی موارد منفی بیماری 99.3 درصد بوده است.

طبق این مطالعه دقت شناسایی نتایج منفی در مناطقی که تنها 4.2 درصد ساکنین آن مبتلا به کرونا هستند 99.6 درصد است. بنابراین چنانچه پس از بررسی دستگاه نتیجه تست منفی باشد، اگر فرد در منطقه‌ای با درصد پایین شیوع بیماری زندگی می‌کند، احتمال بیماری او بسیار پایین خواهد بود.

نتایج بررسی بر روی مبتلایان سویه اومیکرون نیز نشانگر دقت بالای دستگاه است.

دکتر جف شورن، مدیر مرکز تجهیزات و پزشکی رادیلوژیکال FDA، در اینباره گفت: “مجوز اخیر نمایانگر پیشرفت در حوزه آزمایش‌های تشخیص COVID-19 است. سازمان FDA به حمایت از توسعه روش‌های جدید تست COVID-19 ادامه می‌دهد تا به اهداف مدنظر بمنظور مقابله با پاندمی و کمک به کنترل بیماری در ایالات‌متحده کمک کند.”

این دستگاه با استفاده از روش طیف‌سنجی gas chromatography gas mass spectrometry (GC-MS) ترکیبات شیمیایی را سنجیده و پنج Volatile Organic Compounds (VOCs) مرتبط با عفونت COVID-19 را در بازدم بیماران شناسایی می‌کند.

براساس اعلام مرکز Public Environmental Oversight شیوه GC-MS یکی از دقیق‌ترین ابزارها برای آنالیز نمونه‌های زیستی است.

پس از شناسایی اجزای VOC توسط دستگاه نتیجه مثبت احتمالی باید برای بررسی‌های بیشتر مورد تست مولکولی قرار گیرد.

بگفته FDA چنانچه نتیجه تست منفی باشد باید فاکتورهای دیگر چون وضعیت تماس‌ با افراد بیمار، سابقه پزشکی، علائم و نشانه‌های بیماری و غیره نیز بررسی شوند.

طبق اطلاعیه FDA نتایج بدست آمده از این طریق بتنهایی مرجع معتبر برای درمان یا تصمیم‌گیری درباره وضعیت بیمار نیستند.

شرکت InspectIR قادر به تولید حدود 100 دستگاه در هفته از این سنجشگر را دارد و هر دستگاه می‌تواند حدود 160 تست در روز انجام دهد.

منبع: CTV News