Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

بانک جهانی: قیمت غذا و سوخت تا پایان 2024 کاهش نمی‌یابد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس گزارش اخیر بانک جهانی، قیمت سوخت و غذا که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته حداقل تا پایان سال 2024 کاهش نخواهد یافت. گزارش Commodities Market Outlook اولین آنالیز جامع درباره تاثیر جنگ بر بازارهای کالا است. طبق این گزارش خطر وقوع رکود تورمی بسیار بالاست و می‌تواند موجب بزرگترین شوک از دهه 1970 به اینسو شود.

بگفته این سازمان محدودیت‌های فعلی در تجارت مواد غذایی، سوخت و کود فشارهای تورمی در سراسر جهان را تشدید کرده و این شرایط ادامه‌دار خواهد بود.

ایندرمیت گیل، معاون رشد برابر، سرمایه‌گذاری و انستیتوهای بانک جهانی، در اینباره گفت: “سیاست‌گذاران باید از هر فرصت برای کمک به رشد اقتصادی کشور خود کمک کرده و از هرگونه اقدام که به اقتصاد جهانی لطمه بزند بپرهیزند.”

روسیه بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی و کود و دومین صادرکننده نفت‌ خام دنیاست. این کشور بهمراه اوکراین تقریبا یک‌سوم صادرات گندم دنیا، 19 درصد صادرات ذرت و 80 درصد صادرات روغن آفتابگردان را به خود اختصاص می‌دهند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین در تاریخ 24 فوریه تولید و صادرات این محصولات و بسیاری از کالاهای دیگر با اختلال مواجه شده است.

طبق براورد بانک جهانی قیمت انرژی در سال 2022، پیش از کاهش نسبی در سال 2023 و 2024، بیش از 50 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین قیمت کالاهای دیگر ازجمله محصولات کشاورزی و فلزات در سال 2022 حدود 20 درصد افزایش می‌یابد.

بگفته بانک جهانی قیمت کالاها در سال‌های آتی کاهش چشمگیر نداشته و در کوتاه‌مدت نرخ‌ها بالاتر از میانگین پنج‌سال اخیر خواهد بود. همچنین در صورت وقوع یک جنگ طولانی‌مدت یا تحریم‌های بیشتر غرب علیه روسیه، قیمت‌ها از این هم بیشتر شده و پیشبینی‌ آینده بسیار دشوار می‌شود.

بانک جهانی هشدار داده کاهش مالیات و توزیع یارانه‌ می‌تواند احتمال کاهش عرضه و رشد قیمت‌ها را تشدید کند. در مقابل برنامه‌های تغذیه مدارس و واریز پول نقد و برنامه‌های اشتغال عمومی برای اقشار محروم به بهبود شرایط کمک خواهد کرد.

منبع: Global News