Tuesday, April 16, 2024
0.4 C
Calgary

سازمان ملل: بلایای طبیعی بیشتر و شدیدتر خواهند شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس گزارش جدید سازمان ملل، فعالیت انسانی موجب رشد و تشدید بلایای طبیعی شده و طی دو دهه گذشته سالانه بین 350 تا 500 حادثه طبیعی متوسط یا بزرگ در جهان رخ داده است. این گزارش پیشبینی کرده در سال‌های آتی این تعداد افزایش یابد.

طبق این پیشبینی تعداد این بلایا که بسیاری از آن‌ها آب‌وهوایی بوده و شامل آتش‌سوزی و سیل می‌شوند (بعلاوه پاندمی‌ و حوادث شیمیایی) می‌تواند تا سال 2030 به 560 مورد در سال یا 1.5 مورد در روز برسد. بگفته UN Office for Disaster Risk Reduction (UNDRR) این وضعیت جان میلیون‌ها انسان را به خطر خواهد انداخت.

این گزارش می‌افزاید انسان‌ها نسبت به خطر بلایای طبیعی بیش از خد خوش‌بین بوده‌اند، خود را برای آن‌ها آماده نکرده‌اند و تصمیمات نادرست گرفته‌اند. از طرفی تغییرات اقلیمی موجب بروز رویدادهای آب‌وهوایی شدیدتر شده است.

در این گزارش به افزایش جمعیت در مناطق پرخطر و افزایش ریسک مرگ‌ومیر نیز اشاره می‌شود.

امینا محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، در واکنش به این گزارش گفت: “جهان باید فاکتور بلایای طبیعی را بیش از پیش در سبک زندگی، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌هایی که ما را در مارپیچ خودویرانگری قرار داده‌اند، در نظر بگیرد. ما باید اقدامات عملی انجام دهیم.”

بگفته این گزارش تاثیر مخرب بلایای طبیعی بر کشورهای در حال توسعه بیشتر بوده و بطور متوسط سالانه 1 درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌ها را نابود می‌کند. این رقم برای کشورهای توسعه یافته 0.1 تا 0.3 درصد است.

در این بین منطقه آسیا-اقیانوسیه بیش از دیگر نواحی کره زمین تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار داشته و سالانه 1.6 درصد از GDP خود را به همین دلیل از دست می‌دهند.

نکته دیگر پوشش محدود بیمه در کشورهای در حال توسعه است. از سال 1980 به اینسو شرکت‌های بیمه تنها 40 درصد از خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی را جبران کرده‌اند. براساس این گزارش نرخ پوشش خسارت ناشی از بلایای طبیعی در کشورهای در حال توسعه تقریبا صفر است.

جنتی کرش وود، نویسنده اصلی این گزارش، به خبرگزاری رویترز گفت: “سیستم‌های مالی باید هرچه سریع‌تر به این موضوع ورود کنند، زیرا در غیر اینصورت خطری بسیار بزرگ و جبران‌ ناپذیر ما را تهدید خواهد کرد.”

منبع: Global News