Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

خرید توییتر توسط ایلان ماسک

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

موافقت هیت‌مدیره توییتر با پیشنهاد 44 میلیارد دلاری ایلان ماسک، او را بیش از هر زمان دیگر به مالکیت این شبکه اجتماعی نزدیک‌ کرده است.

براساس پیشبینی‌ها این معامله در سال جاری نهایی خواهد شد. البته پیش از آن باید سهامداران و سیاست‌گذاران در ایالات‌متحده و دیگر نقاط دنیا موافقت خود را اعلام کنند. در این بین کمیسیون تجارت ایالات‌متحده و کمیسیون اروپا ازجمله آژانس‌های قانون‌گذار هستند که می‌توانند بر روند فروش توییتر و آینده آن اثرگذار باشند.

توییتر خاطرنشان شده که رقم پیشنهادی ایلان 38 درصد بیشتر از ارزش سهام کمپانی تا تاریخ 1 اپریل بوده و می‌تواند آینده‌ای روشن‌تر را برای سهامداران رقم بزند.

بنابر اعلام ماسک او 46.5 میلیارد دلار، ازجمله 21 میلیارد دلار از دارایی‌های شخصی خود را، برای این خرید اخصاص داده و سایر سرمایه‌گذاران هم می‌توانند در تامین مالی آن شرکت کنند.

جان میر، کارآفرین و سرمایه‌گذاران حوزه تکنولوژی، در اینباره گفت: “بنظرم خرید توییتر توسط ایلان ماسک و جایگزین شدن هیئت‌مدیره فعلی بهترین خبر برای این پلتفرن است؛ این موضوع سرمایه‌گذاری شرکت در محصولات و منابع جدید درآمدزایی را فزایش خوهد داد، مخصوصا آنکه ماسک همیشه غیرممکن را ممکن می‌کند.”

ایلان ماسک 20 سال سابقه در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری دارد. موفق‌ترین مورد مدیرعاملی شرکت تسلا بوده که هم‌اکنون 1 ترلیون دلار ارزش دارد (حدود 25 برابر ارزش کنونی توییتر).

سال گذشته درآمد توییتر 5 میلیارد دلار بود که 2.8 میلیارد دلار آن در ایالات‎متحده و مابقی از دیگر کشورها بدست آمد.

هم‌اکنون آژانس‌ها قانون‌گذار مشغول بررسی تاثیر این فروش بر رقابت در حوزه شبکه‌های اجتماعی و احتمال نقض قوانین antitrust هستند. این قوانین چنانچه دو شرکت فعال در یک حوزه ادغام شده یا یک خریدار، که سهم زیادی از شرکت‌ها در یک حوزه را دارد، قصد خرید شرکتی در همان حوزه را داشته باشد ممکن است نقض شوند.

از آنجایی که دیگر شرکت‌های ماسک ازجمله تسلا و SpaceX در حوزه شبکه‌های اجتماعی فعال نیستند مانعی از نظر قوانین antitrust بر سر راه خرید توییتر وجود نخواهد داشت.

پیشبینی شده در صورت موافقت سهامداران توییتر این قرارداد در سال 2022 به امضا برسد. توییتر هنوز زمان مشخصی را برای رای‌گیری از سهامداران اعلام نکرده، با اینحال نشست سالانه شرکت در تاریخ 25 می می‌تواند زمانی مناسب برای برگزاری انتخابات باشد.

هم‌اکنون نمی‌توان درباره آینده تیم هیئت‌مدیره و مسئولان کنونی توییتر پس از فروش شرکت اظهارنظر کرد؛ با اینحال ماسک به روشنی از مدیریت این شبکه اجتماعی انتقاد کرده و می‌توان انتظار داشت در صورت نهایی شدن قرارداد شاهد تغییرات اساسی در پست‌های رده‌ بالای توییتر و سیاست‌های آن باشیم.

منبع: GlobalNews