Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

شیوع هپاتیت حاد در بیمارستان کودکان تورنتو

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طی ماه‌های اخیر یکی از بزرگترین بیمارستان‌های کودکان کانادا هفت مورد هپاتیت حاد را شناسایی کرده است. هنوز علت شیوع این بیماری و تعداد دقیق مبتلایان مشخص نیست. بعلاوه ارتباط میان موارد ابتلا در بیمارستان کودکان تورنتو و دیگر بیماران در کشورهای بریتانیا، ایالات‌متحده، اسراییل و دیگر نقاط دنیا مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است.

بگفته یکی از سخنگویان بیمارستان کودکان تورنتو هم‌‌اکنون موارد ابتلا به بیماری به دقت تحت نظر هستند و تاکنون هفت مورد احتمالی به سازمان بهداشت عمومی آنتاریو گزارش شده‌اند. این موارد از تاریخ 1 اکتبر 2021 تا 30 اپریل 2022 شناسایی شدند.

بگفته جسامین لاک، سخنگوی بیمارستان، نمی‌توان مشخص نیست که این تعداد نشان‌دهنده افزایش موارد بیماری در مقایسه با دوره‌های زمانی مشابه در سال‌های گذشته بوده یا هرکدام از آن‌ها بطور جداگانه و توسط منشا ناشناخته بیمار شده‌اند.

همزمان در دیگر کشورها نیز تعداد بیماران شناسایی شده رو به افزایش بوده و تحقیقات متعدد برای یافتن علت اصلی این مشکل کبدی غیرقابل توضیح در جریان است.

روز جمعه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات‌متحده از ابتلای 109 نفر در نقاط مختلف کشور به این بیماری خبر داد. بنابر اعلام این سازمان تحقیقات درباره منشا احتمالی بیماری در حال انجام است. چهارده درصد این کودکان مجبور به انجام عمل پیوند کبد شده و پنج درصد نیز بخاطر بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

بیماری هپاتیت یا عفونت کبد به ندرت در کودکان رخ می‌دهد. این بیماری معمولا توسط خانواده‌ای از ویروس‌های هپاتیت ایجاد می‌شود اما مصرف الکل، قرار گرفتن در معرض سموم یا عوامل بیماری‌زا نیز می‌تواند آن را ایجاد کند.

نقش عوامل بالا در موارد اخیر بیماری مشاهده نشده و همین موضوع نقش دلایل دیگر چون عفونت COVID-19 را پررنگ می‌کند.

ازابتدای امسال در بریتانیا حداقل 163 مورد از این نوع هپاتیت در کودکان زیر 16 سال مشاهده شده که 11 مورد به پیوند کبد منجر شده است.

در حال حاضر آژانس امنیت سلامت بریتانیا (UKHSA) مشغول تحقیقات درباره احتمال نقش SARS-CoV-2 و دیگر Adenovirus ها در ایجاد بیماریست.

Adenovirus به خانواده‌ای از ویروس‌ها گفته می‌شود که معمولا موجب سرماخوردگی یا بیماری‌های شبه‌آنفولانزا می‌شوند.

بگفته UKHSA پاتوژن Adenovirus در نمونه خون بیش از 70 درصد مبتلایان مشاهده شده و 18 درصد نیز پاتوژن SARS-Cov-2 داشتند. بعلاوه انواع دیگر پاتوژن‌‎ها نیز در موارد محدود دیده شده است.

دکتر زین چاگلا، متخصص بیماری‌های عفونی در همیلتون آنتاریو که مشغول تحقیق درباره این بیماری است، گفت: “هنوز منشا اصلی بیماری شناسایی نشده اما پیش از این نقش Adenovirus در ابتلا به هپاتیت در افراد دارای نقص سیستم ایمنی ثابت شده است. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا باید الان شاهد شیوع هپاتیت باشیم و علت آن چیست؟ آیا یک فاتور جانبی چون سم، ژنتیک یا عفونت‌های دیگر چون COVID-19 موجب آن شده‌؟”

محققان و پزشکان اسرائیلی نیز در ماه‌های اخیر درمان چندین کودک مبتلا به این نوع هپاتیت عهده‌دار بودند اما جهش قابل‌توجه در تعداد بیماران را شاهد نبودند. آن‌ها با بررسی موارد اخیر و انجام تست‌های ژنتیکی متوجه شدند که تمام موارد پیش از این به COVID-19 مبتلا شده‌اند.

دکتر موزر گلاسبرگ، رئیس بخش پیوند کبد در مرکز پزشکی کودکان اشنایدر اسراییل، در اینباره گفت: “از فوریه 2021 تاکنون هفت کودک مبتلا به این نوع هپاتیت در بیمارستان ما بستری شده‌اند و هم‌اکنون هشتمین بیمار نیز تحت مراقبت قرار دارد. از این تعداد دو نوزاد به پیوند کبد نیاز پیدا کرد اما بروز هپاتیت در این گروه سنی غیرعادی نیست. شاید ما با یک ویروس جدید مواجه هستیم یا یک عارضه پساکرونایی باشد.”

منبع: CBC