Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

آخرین اخبار درباره شیوع آبله میمون در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون 131 مورد تایید شده ابتلا به آبله میمون در جهان شناسایی شده است. هم‎اکنون بیش از 25 مورد احتمالی این بیماری مسری در کانادا حضور داشته و مسئولان بهداشتی مشغول بررسی موارد احتمالی ابتلا در بریتیش‌کلمبیا هستند. سازمان بهداشت تورنتو نیز از شناسایی اولین بیمار احتمالی در این شهر خبر داد که اخیرا به مونتریال سفر کرده بود.

بگفته دکتر ترزا تام، رئیس سازمان بهداشت کانادا، در حال حاضر ده‌ها مورد احتمالی ابتلا به ویروس تحت نظر و بررسی هستند و طی ساعات و روزهای آتی نتیجه نهایی آزمایشات در National Microbiology Lab به دست آن‌ها می‌رسد.

او افزود: “تمام این موارد با سفر به آفریقا، جایی که معمولا این بیماری در آن مشاهده می‌شود، در ارتباط نیستند، بنابراین شرایط غیرمعمول است. بطور کلی مشاهده این تعداد ابتلا در سطح جهان و کشورهای گوناگون خارج از آفریقا عادی نیست.”

بگفته دکتر دونالد وین، متخصص بیماری‌های مسری و میکروبیولوژیست در مرکز بهداشتی دانشگاه مک‌گیل، بیماری احتمالا بخاطر تجمع مشترک به این افراد سرایت کرده است.

روز پنجشنبه گذشته دکتر میلنی دروین، رئیس سازمان بهداشت عمومی مونتریال، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد تمام موارد شناسایی شده در این شهر دارای علائم یکسان ازجمله تب، لزر، و زخم‌های دردناک در دهان و ناحیه تناسلی هستند.

بگفته دروین شرایط تحت کنترل بوده و شاهد سرایت بیماری میان شهروندان نیستیم. بگفته وی شرایط بگونه‌ای نیست که اگر به فروشگاه رفته یا از وسال حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید مبتلا شوید. با اینحال او اظهار داشت که احتمالا هنوز برخی مبتلایان شناسایی نشده‌اند.

تاکنون ابتلای پنج کانادایی به آبله میمون تایید شده که دو مورد آن‌ها متعلق به کبک هستند. با اینحال کانادا هنوز ساختار ژنتیکی ویروس را شناسایی نکرده و مشخص نیست با کدام سویه بیماری مواجه هستیم. نرخ مرگ‌ومیر سویه آفریقای جنوبی ویروس 1 تا 3 درصد بوده اما این نرخ برای سویه آفریقای مرکزی 10 درصد است!

آبله میمون (Monkeypox) یک بیماری نادر و بسیار مسری بوده که معمولا با علائم شبه آنفولانزا و تورم شروع می‌شود و در ادامه شاهد بروز عوارض پوستی بر روی صورت و بدن هستیم. در بیشتر موارد عفونت بین دو تا چهار هفته ادامه پیدا می‌کند.

روز چهارشنبه دپارتمان سلامت عمومی ماساچوست (DPH) اعلام کرد که بیماری آبله میمون را در یک مرد بالغ که بتازگی به کانادا سفر کرده بود شناسایی کرده است.

این ویروس شبیه به آبله بوده و واکسینه بودن فرد می‌تواند تا حدی بدن را در برابر Monkeypox ایمن کند. در کودکان واکسینه نشده در برابر آبله نرخ مرگ‌ومیر بر اثر آبله میمون به 14 درصد می‌رسد.

ویروس آبله در کانادا اساسا در دهه 1980 ریشه کن شد و کانادا در سال 1972 واکسیناسیون عمومی علیه آن را متوقف کرد. بنابراین هرچند برخی جوانان در برابر ویروس ایمن بوده و افراد بالغ واکسن آن را دریافت کرده‌اند، اما ایمنی آن‌ها پس از گذشت دهه‌ها کاهش یافته است.

بیماری آبله میمون معمولا در مرکز و غرب آفریقا مشاهده شده و بخاطر نیش یا حمله حیوانات کوچک به انسان‌ها منتقل می‌شود. این ویروس هرچند آبله میمون نام دارد اما تعدادی از پستانداران می‌توانند آن را دارا باشند. Monkeypox به سادگی میان انسان‌ها منتقل نمی‌شود اما می‌تواند از طریق تماس با مایعات بدن، زخم آبله میمون و قطرات تنفسی سرایت کند.

بگفته سازمان بهداشت عمومی کانادا آبله میمون شانس پایینی برای تبدیل شدن به یک اپیدمی دارد.

اخیرا علاوه بر ایالات‌متحده و کانادا ده‌ها نفر در کشورهای اروپایی ازجمله پرتغال، اسپانیا و بریتانیا به آبله میمون مبتلا شده‌اند.

ایالات‌متحده مجوز استفاده از واکسنی به نام Jynneos برای ایمن شدن در برابر هر دو ویروس آبله و آبله میمون را صادر کرده که می‌توان آن را برای عموم افراد و حتی مبتلایان، در صورت کاهش عوارض بیماری، تجویز کرد.

آبله میمون اولین بار در سال 1958 در میمون‌ها شناسایی شد و اولین مورد ابتلای انسان به این ویروس به سال 1970 باز می‌گردد.

منبع: Daily Hive