Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

سرمایه‌گذاری 150 میلیون دلاری آمازون برای توسعه فعالیت‌ها در ونکوور

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طی سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های بزرگ در Southeast Marine Drive ونکوور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اخیرا آمازون نیز با خرید زمین 86-168 Southeast Marine Drive به مساحت 12.5 اکر در حاشیه خیابان اصلی به این جمع پیوسته است.

آمازون این ملک را در تاریخ 17 دسامبر 2021 از Hungerford Properties خریداری کرده و بگفته شرکت Avison Young ارزش این معامله 150 میلیون دلار بوده است.

برنامه آمازون

بگفته مسئولان آمازون آن‌ها هیچگونه اطلاعات قابل انتشاری درباره برنامه‌های آینده خود برای این سایت ندارند. با اینحال این ملک می‌تواند برای فعالیت‌های حمل‌ونقل آمازون ازجمله توسعه انبار مرکزی یا ایستگاه تحویل مرسوله مورد استفاده قرار گیرد.

تا همین چند سال پیش آمازون بعنوان شرکتی شناخته می‌شد که املاک موردنیاز خود در سراسر جهان را اجاره می‌کند؛ اما شیوع پاندمی و رشد چشمگیر تقاضا برای خرید اینترنتی باعث شد آن‌ها املاک بیشتری، مخصوصا در نواحی صنعتی و با هدف ساخت انبار، خریداری کنند.

براساس بررسی‌های شرکت Cushman & Wakefield میزان املاک صنعتی آمازون در آمریکای شمالی از سال 2020 تا 2021 رشد 75 درصد داشته و به 35 میلیون فوت مربع رسیده است. در همین بازه زمانی املاک صنعتی اجاره شده آمازون در آمریکای شمالی 29 درصد افزایش پیدا کرده و به رقم 370 میلیون فوت مربع رسیده است. تا پایان سال 2021 مجموع املاک اجاره شده آمازون در سراسر جهان به 570 میلیون فوت مربع رسیده که رشد 27 درصدی در مقایسه با سال 2020 را نشان می‌دهد.

در این بین مترو ونکوور بعنوان یک قطب پیشرو برای توسعه فعالیت‌های آمازون شناخته می‌شود. نرخ فضاهای صنعتی خالی ونکوور در سه‌ماهه دوم 2022 تنها 0.5 درصد بود که کمترین مقدار در میان تمام کلانشهرهای آمریکای شمالی است. همین موضوع باعث شده تا نرخ اجاره‌بها به شدت افزایش پیدا کند و خرید ملک کاملا بصرفه باشد.

تاریخچه ملک

شرکت Hungerford Properties زمین 86-168 Southeast Marine Drive را از والمارت خریداری کرده بود و و ارزش این معامله هیچ‌وقت مشخص نشده است.

در سپتامبر 2001 والمارت پیشنهاد احداث اولین فروشگاه خود در ونکوور در محل این سایت را به شهرداری داد. آن‌ها قصد داشتند فروشگاهی 143,000 فوت مربعی، دو واحد تجاری خرده‌فروشی به مساحت 27,000 فوت مربع و دو رستوران به مساحت 13,000 فوت مربع را در آن بسازند. همچنین محل پارک 717 خودرو در این پروژه پیشبینی شده بود.

با اینحال چهار سال بعد اعضای شورای شهر پیشنهاد والمارت را بخاطر تاثیرات اقتصادی و زیست‌محیطی  منفی احداث فروشگاهی ارزان، زنجیره‌ای و چندملیتی برای بیزینس‌های محلی و شهر رد کردند.

در آن زمان و همزمان با گسترش فعالیت والمارت در آمریکای شمالی و دیگر نقاط دنیا انتقادات بسیاری نسبت به آثار منفی آن بر بیزینس‌های محلی (مخصوصا در جوامع کوچک)، تاثیرات زیست‌محیطی، ایجاد ترافیک و پرداخت دستمزدهای پایین وجود داشت.

با اینحال مطالعات صورت گرفته در سایت ونکوور نشان می‌داد که ساخت فروشگاه تاثیر منفی بر روی بیزینس‌های محلی نخواهد گذاشت و تنها به رقابت با دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ ازجمله Superstore در شرق می‌پردازد.

از جنبه زیست‌محیطی نیز تلاش شده بود در طراحی آن بالاترین استانداردهای در نظر گرفته شود. آن‌ها پیشنهاد ساخت یک سقف سبز بزرگ، سیستم‌های ژئوترمال و حتی توربین‌های بادی را داده بودند. همچنین امکان بهره‌مندی از نور طبیعی با ایجاد پنجره‌هایی در سقف وجود داشت. سیستم‌های تهویه با هوای طبیعی، ایجاد فضای سبز وسیع و کاشت درختان جدید، ساخت برکه فیلتراسیون زیستی و سیستم جمع‌آوری آب باران در محوطه پارکینگ از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده بودند.

بعلاوه والمارت قول داده بود یک سرویس اتوبوس شاتل را برای مشتریان طراحی کند تا آن‌ها را از Marine Drive Station به آنجا ببرد. همچنین همکاری با شرکای محلی، ارائه محصولات پایدار و توسعه برنامه کشاورزی شهری نیز در دستور کار آن‌ها قرار داشت.

با وجود رد پیشنهاد والمارت در سال 2005، اعضای شورای شهر پس از تغییرات ساختاری در سال 2007 با احداث برخی پروژه‌های مشابه ازجمله ساخت فروشگاه Canadian Tire، Sport Chek، Marshalls و Mark’s Clothing Store موافقت کردند.

سرانجام اولین فروشگاه والمارت در ونکوور سال 2009 و در 3585 Grandview Highway، ملک سابق Costco، افتتاح شد.

منبع: Daily Hive