Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

آیا شدت بیماری کووید-۱۹ با هر بار ابتلا کاهش می‌یابد؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در مرحله‌ای از شیوع کووید-۱۹ قرار داریم که همگی ما حداقل یک مرتبه به این بیماری مبتلا شده‌ایم. همان‌طور که در کانادا و سایر کشورهای جهان مشاهده می‌شود، کروناویروس تکامل پیدا کرده و آگاهانه برای مبتلا کردن ما تلاش می‌کند.

مهمترین سوالات در مورد ابتلا به SARS-CoV-2 شامل میزان ابتلا در یک بازه زمانی مشخص و شدت ابتلا به بیماری در آینده می‌شود.

دانشمندان معتقدند افراد بزرگسال سالم در برابر ابتلا به کووید-۱۹ مقاوم‌تر هستند زیرا سطح ایمنی آنها با ابتلای چند باره افزایش پیدا می‌کند.

به گفته دکتر آلیسون مک‌گیر، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه تورنتو، احتمال دارد در اولین مرتبه‌ای که به کووید مبتلا می‌شویم، بدترین و شدیدترین میزان از بیماری را تجربه کنیم و هرچه بیشتر در معرض بیماری قرار بگیریم سطح ایمنی‌ بدنمان افزایش پیدا می‌کند.

موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در این خصوص می‌گوید: «میکروگراف‌های الکترونی که از ویروس‌ SARS-CoV-2 جدا می‌شوند می‌توانند انسان را چندین بار آلوده کنند.»

در ابتدای شیوع کووید-۱۹ دانشمندان معتقد بودند ایمنی گله‌ای می‌تواند میزان ابتلا را به پایین‌ترین حد خود برسانند. متأسفانه این موضوع در مورد کرونا صدق نکرد. پیش از این، ویروس‌های این خانواده برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ شناسایی شدند و SARS-CoV-2 نیز زیرشاخه این ویروس‌ است.

به گفته دکتر امیش آدلجا، محقق ارشد مرکز امنیت سلامت جانز هاپکینز، چهار عضو دیگر این خانواده در ۳۰٪ از سرماخوردگی‌های ما نقش دارند. در نتیجه همه ما به این ویروس مبتلا شده‌ایم و ابتلای جدید به آن نباید ما را متعجب کند.

دانشمندان معتقدند این میزان از شیوع کووید-۱۹ به دلیل عدم رعایت قرنطینه و شرکت در دورهمی‌ها است.

تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی Nature Medicine نشان می‌دهد بزرگسالان سالم بالای ۳۵ سال هر ۱۲ ماه یک مرتبه به این بیماری مبتلا می‌شوند و البته هیچ الگوی فصلی خاصی در مورد این ویروس وجود ندارد.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان موج هفتم شیوع کووید-۱۹ را مشاهده می‌کنند. در این موج سویه امیکرون BA.5 سویه غالب کووید-۱۹ است.

کارشناسان معتقدند سویه‌های بعدی کووید-۱۹ از سویه‌های اولیه ضعیف‌تر هستند.

به گفته دکتر آنجلا راسموسن، ویروس‌شناس سازمان واکسن و بیماری‌های عفونی دانشگاه ساسکاچوان، زمانی که فرد مجدداً به کویید-۱۹ مبتلا می‌شود، شدت بیماری به دلیل افزایش ایمنی بدن کاهش می‌یابد.

ارین ویلسون که یک مربی فیتنس و بازیگر ساکن هالیفکس است برای اولین در دسامبر و برای دومین بار در جولای به کووید-۱۹ مبتلا شده است. او می‌گوید هر دو بار شدت بیماری زیاد بوده و نفس‌تنگی و خستگی را تجربه کرده اما بار دوم شدت بیماری کمتر بوده است.

دکتر راسموسن در این خصوص می‌گوید: «اگر شما واکسینه شده باشید سلول‌های T به یاد می‌آورند که پیش از این سلول‌های آلوده را از بین برده‌اند، در نتیجه سعی می‌کنند دوباره سلول‌های آلوده را از بین ببرند.»

دکتر آدلجا معتقد است ویروس بر روی همه افراد یکسان عمل نمی‌کند و احتمال دارد ابتلای مجدد به کووید-۱۹ همیشه خوش‌خیم نباشد. افرادی که دارای نقص ایمنی و یا دیابت هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری شدید قرار دارند.

تحقیقات جدیدی که بر روی جانبازان مرد مسن آمریکا انجام شده نشان می‌دهد این گروه در دفعات بعدی ابتلا نیز در بیمارستان بستری می‌شوند. متأسفانه مرگ و میر نیز در این گروه مشاهده می‌گردد.

به گفته دکتر سمیر السید، استاد دانشگاه وسترن لندن و مشاور بیماری‌های عفونی، افراد مسن یا افرادی که دارای نقش ایمنی هستند در برابر این ویروس ضعیف هستند. آسیب‌های ریوی مهمترین آسیب‌های طولانی مدت کووید بر روی این افراد است. احتمال دارد افرادی که به آسم دچار هستند نیز بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ روانه بیمارستان شوند. این در حالی است که افراد سالم این بیماری را همانند یک سرماخوردگی ساده پشت سر می‌گذارند.

 

 

منبع: CBC