Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

نمایش خیره‌کننده شفق‌های قطبی در روزهای پایانی هفته

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بزودی شفق‌های قطبی آسمان کانادا را دوباره نورانی می‌کنند و بسیاری از شهروندان شانس آن را خواهند داشت تا این نمایش سحرآمیز را تماشا کنند. البته نیاز به گفتن نیست که وضعیت جوی عاملی مهم در این بین محسوب می‌شود.

براساس وبسایت Aurora Forecast هم‌اکنون میزان فعالیت شفق‌های قطبی 80 درصد بوده و این وضعیت تا روز شنبه 23 جولای ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر شرایط جوی اجازه دهد می‌توان شفق‌های قطبی را در آسمان بسیاری از شهرهای کشور دید.

بنابر اعلام National Oceanic and Atmospheric Association (NOAA) از تاریخ 21 تا 23 جولای یک پرتو خورشیدی قدرتمند به اتمسفر برخورد می‌کند. همزمان با این پدیده به دلیل تاثیرات CME و CH HSS احتمال بروز طوفان‌های ژئومغناطیسی متوسط نیز در هر سه روز وجود دارد.

دانشگاه Alaska Fairbanks ابزاری مفید برای پیشبینی وقوع شفق‌های قطبی در آسمان نواحی مختلف طراحی کرده که می‌توان از آن برای بررسی وضعیت آسمان محل سکونت خود استفاده کنید.

طبق وبسایت این دانشگاه حلقه سبز مسیر شفق‌های قطبی را نشان می دهد و هم‌اکنون شانس بروز این پدیده در بیشتر نواحی کانادا بالاست.

در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه شاخص Kp5 عدد پنج خواهد بود. با رسیدن عدد Kp به 5 یا بیشتر شرایط بعنوان طوفان ژیومغناطیسی طبقه بندی می‌شود.

عدد Kp شاخصی برای اندازه‌گیری قدرت شفق قطبی است.

در بخش دیگر اطلاعیه این دانشگاه آمده: “فعالیت شفق‌ها بسیار زیاد خواهد بود و اگر شرایط جوی اجازه دهد شاهد نمایشی بی‌‌نظیر در آسمان Inuvik، Yellowknife، Rankin، Iqaluit، Juneau، ادمونتون، Winnipeg، Thunder Bay و Sept-Iles خواهیم بود. همچنین امکان مشاهده محدود شفق‌ها در افق شمالی شهرهای سیاتل، Des Moines، شیکاگو، کلیولند، بوستون و هالیفاکس وجود دارد.”

منبع: Daily Hive