Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

روسیه تا پایان 2024 ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روسیه تصمیم گرفته تا پایان 2024 ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کرده و فرایند ارسال ایستگاه خودش به مدار زمین را شروع کند.

یوری بوریسوف، رئیس جدید سازمان فضایی روسیه، این خبر را روز سه‌شنبه و در جریان نشست خود با ولادیمیر پوتین اعلام کرد.

بوریسوف در اینباره گفت: “شکی در آن نیست که به تمام تعهدات خود در قبال شرکا پایبند خواهیم بود، اما تصمیم برای خروج از ایستگاه فضایی تا پایان 2024 گرفته شده است. بنظرم تا آن زمان عملیات راه‌اندازی ایستگاه فضایی روسیه در مدار زمین شروع شده است.”

با اینحال بگفته AP هنوز ناسا پیامی رسمی در اینباره از سوی شرکای روسی خود دریافت نکرده است.

رابین گیتس، مدیر ISS ناسا، طی کنفرانسی مطبوعاتی در واشنگتن گفت: “هنوز هیچ چیز رسمی نشده است. ما نیز مانند شما این اظهارات را تماشا کردیم. هنوز مکاتبه رسمی در اینباره نداشتیم.”

هرچند اختلافات میان ایالات‌متحده و روسیه درباره جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد اما این اطلاعیه برای همه شوکه‌کننده بود.

حدود دو هفته پیش ناسا و آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) با امضای تفاهم‌نامه‌ای به فضانوردان دو کشور اجازه دادند تا بتوانند سوار بر فضاپیماهای یکدیگر به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرده و از آن به زمین بازگردند.

از زمان راه‌اندازی ISS در سال 1998 ایستگاه فضایی بین‌المللی با همکاری آمریکا و روسیه اداره شده و 14 فضانورد کانادایی ازجمله کریس هادفیلد به آن سفر کرده‌اند.

ناسا در ماه فوریه برنامه بازنشستگی ایستگاه فضایی بین‌المللی را اعلام کرد که براساس آن ISS با ورود به جو زمین در اقیانوس آرام سقوط می‌کند.

منبع: Daily Hive