Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

تاثیر افزایش دوباره نرخ بهره Bank of Canada بر وام‌گیرندگان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

افزایش دوباره نرخ بهره توسط Bank of Canada می‌تواند هزینه بازپرداخت ماهانه وام را برای بسیاری از شهروندان به شدت افزایش دهد.

جیمز لیرد، از موسسان Ratehub و رئیس CanWise، در اینباره به CTVNews گفت: “دارندگان وام‌های با نرخ متغیر بلافاصله تاثیر این افزایش را احساس می‌کنند. بدون شک پس از اعلام بانک کانادا موسسات وام‌دهنده مانند بانک‌ها، اتحادیه‌های مالی و شرکت‌ها نیز نرخ‌های اولیه خودشان را به همان میزان افزایش خواهند داد.”

با اعلام بانک مرکزی کانادا نرخ‌های بهره با رشد 0.75 درصدی به 3.25 درصد رسید. این اقدام با هدف کنترل تورم انجام می‌شود. در ماه جولای بانک کانادا با افزایش یک درصدی نرخ بهره بیشترین رشد یکباره از آگست 1998 را ثبت کرد. روند افزایش نرخ بهره از ماه مارچ شروع شد، این درحالیست که طی پاندمی COVID-19 نرخ بهره کاهش 0.25 درصدی را تجربه کرده بود.

رسیدن نرخ بهره به 3.25 درصد برای بسیاری به معنای رشد چند هزار دلاری هزینه‌ها در سال است.

براساس Ratehub.ca چنانچه خانه‌ای به ارزش 630,000 دلار را با پیش‌پرداخت 10 درصدی و نرخ بهره متغیر 3.5 درصد (قابل بازپرداخت طی 25 سال) خریده باشید این افزایش بهره هزینه ماهانه بازپرداخت وام را 236 دلار افزایش داده و از 2,919 دلار به 3,155 دلار می‌رساند. بنابراین سالانه 2,832 دلار بیشتر هزینه می‌کنید.

حال اگر بانک کانادا نرخ بهره را تنها 0.5 درصد افزایش داده و آن را به سه درصد برساند هزینه بازپرداخت ماهیانه وام شما 156 دلار بیشتر شده و سالانه 1,872 دلار بیشتر هزینه می‌کنید. بنابر اعلام Canadian Real Estate Association میانگین قیمت خانه در کانادا در جولای 2022 629,971 دلار بود.

بگفته لیرد کسانی که وام‌های با نرخ ثابت دارند نیز تحت تاثیر این رشد قرار گرفته و شرایط را برای واجدین دریافت وام و گذراندن stress test دشوارتر می‌کند.

میزان بهره وام‌های با نرخ متغیر در گذر زمان نوسان دارد اما بهره وام‌های با نرخ ثابت از ابتدا تا انتها ثابت است.

به باور لیرد چنانچه تورم ادامه‌دار باشد بانک کانادا مجبور به افزایش نرخ‌های بهره خواهد شد و به این ترتیب اگر وام با نرخ ثابت داشته باشید کمتر متضرر می‌شوید. در مقابل اگر تورم سریع‌تر کنترل شود کانادایی‌ها باید انتظار کاهش نرخ‌های بهره را داشته باشند.

لیرد در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: “حال اگر در سال 2024 شاهد رکود اقتصادی باشیم نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین تورم بالا به معنای نرخ‌های بالاتر بهره و رکود اقتصادی به معنای نرخ‌های پایین‌تر است.”

منبع: CTV News