Wednesday, April 24, 2024
6.5 C
Calgary

تظاهرات ایرانیان تورنتو در اعتراض به قتل مهسا امینی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز دوشنبه ایرانیان ساکن تورنتو در اعتراض به سکوت جامعه جهانی درباره قتل مهسا امینی، دختر 22 ساله ایرانی، توسط گشت ارشاد دست به تجمع زدند.

مهسا امینی در تاریخ 13 سپتامبر بخاطر پوشش خود توسط گشت ارشاد دستگیر شد و سه روز بعد در بیمارستان جان خود را از دست داد.

پلیس علت مرگ او را حمله قلبی عنوان کرده اما بسیاری باور دارند او در بازداشت به قتل رسیده است.

اعظم جنگروی که تجربه دستگیری توسط گشت ارشاد را داشته در اینباره گفت: “جهان سکوت کرده است. زنان ایرانی از هیچ حقی برخوردار نیستند. ما نمی‌توانیم در خیابان‌ها آزادانه راه برویم و این کار به یک مبارزه شباهت دارد.”

جنگروی همراه با دخترش از ایران به کانادا پناهنده شده و می‎خواهد صدای زنان کشورش باشد.

رویدادهای پس از مرگ مهسا امینی با سخنرانی ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل همزمان شده است. بعلاوه ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی امیدوارند بتوانند به توافقی جدید بر سر برنامه اتمی تهران دست پیدا کنند.

دولت‌های غربی ازجمله ایالات‌متحده و فرانسه خواستار رسیدگی پرونده قتل مهسا امینی شده‌اند. با اینحال ایرانیان ساکن کانادا این واکنش‌ها را کافی نمی‌دانند.

بگفته نازنین سماواتی، برگزارکننده این تجمع، ایران سیستم قضایی مستقل نداشته و درخواست برای پیگیری و رسیدگی به پرونده قتل کاملا بی‌نتیجه خواهد بود.

او در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: “صدای ایرانیان باید شنیده شود. ما از این خشونت‌ها خسته و متنفر هستیم.”

شهرزاد مجاب، پروفسور مطالعات زنان در دانشگاه تورنتو، سیاست حکومت ایران را امنیتی‌سازی بدن زنان می‌داند.

او در اینباره گفت: “زنان ایرانی تحت سیستم آپارتاید جنسی زندگی می‌کنند. این سیستم براساس ایجاد تمایز بین زنان و مردان پابرجاست.”

پروفسور مجاب با انتقاد از دولت کانادا خواستار رسیدگی به وضعیت مهاجرت آن دسته از مسئولان حکومت ایران شد که کانادا را بعنوان بهشت امن خود انتخاب کرده‌اند.

منبع: CBC