Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

طرح سه مرحله‌ای جاستین ترودو علیه ایران

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا و کریستیا فریلند معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی این کشور با برگزاری نشست خبری در خصوص اعتراضات اخیر ایران و نگرانی‌های جهانی حقوق بشر تصمیماتی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اتخاذ کردند.

به گفته ترودو زنان و مردم ایران از این رژیم ستمگر خسته شده‌اند و کانادا قصد دارد با استفاده از تمامی ابزارهای موجود، امید و آزادی زنان شجاع داخل ایران و تمامی افرادی که با آنها متحد شده‌اند را تقویت کند.

کانادا سال‌هاست سازمان‌های تروریستی ایران و حمایت این کشور از تروریسم را محکوم کرده است. در این راستا کانادا تحریم‌های جدیدی را علیه ۲۵ عضو دولتی و ۹ سازمان ایرانی اعلام کرد. اسامی رهبران ارشد نظامی مانند سپاه پاسداران، سازمان‌های اطلاعاتی و افرادی که مسئولیت مستقیم در جنایت‌های علیه شهروندان ایرانی، به‌خصوص زنان ایران، را داشته‌اند در این فهرست مشاهده می‌شوند.

مرحله اول طرح سه مرحله‌ای دولت کانادا علیه ایران شامل عدم اجازه ورود همیشگی ۱۰٬۰۰۰ عضو ارشد رده بالای سپاه پاسداران به خاک کانادا می‌شود. لازم به ذکر است که این تعداد تقریباً نیمی از اعضای سپاه را شکل می‌دهد.

جاستین ترودو در مورد این اقدام گفت: «این اقدام تنها زمانی توسط کانادا اتخاذ می‌شود که رژیم مورد نظر دست به جنایات جنگی یا نسل‌کشی، مانند بوسنی و روآندا، زده باشد.»

مرحله دوم شامل افزایش هدفمند تحریم‌ها علیه ایران می‌شود. به گفته ترودو این تحریم‌ها در سال ۲۰۱۷ و با تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر در کانادا تعریف شده است و دولت‌های پیشین کانادا امکان اتخاذ چنین اقدامی را نداشته‌اند.

بخشی از اقدام سوم کانادا شامل مبارزه با پولشویی و فعالیت‌های غیرقانونی مالی و سرکوب مداخلات خارجی ایران به منظور محافظت از ایرانی‌‌-کانادایی‌ها و سایر جوامع کانادا می‌شود.

به گفته ترودو کانادا برای اجرای تحریم‌های جدید و تسریع انجام آنها ۷۶ میلیون دلار بودجه تعیین شده است.

مرحله سوم تحریم‌ها تضمین می‌کند که دارایی‌های افراد تحریم شده به‌سرعت مسدود و توقیف خواهد شد. به همین منظور دفتر جدید تحریم به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های جهانی کانادا ایجاد می‌شود.

در این نشست پرواز ۷۵۲ اوکراین که در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۲۰ در مسیر تهران-کیف توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد نیز مورد بررسی قرار گرفت. تعداد جان‌باختگان این حادثه ۱۷۶ نفر است که در میان آنها ۵۵ نفر کانادایی و ۳۳ نفر اقامت کانادا را داشته‌اند.

فریلند اطمینان داد: «خانواده‌هایی که عزیزانشان را در این پرواز از دست داده‌اند و تمامی ایرانی‌-کانادایی‌ها آگاه باشند که دولت کانادا به اقدامات خود علیه رژیم تروریستی ادامه خواهد داد. قرار نیست کانادا بهشت فرماندهان ثروتمند سپاه پاسداران و دیگر افرادی که با این رژیم همکاری می‌کنند، باشد.»

فریلند در ادامه شعار زن، زندگی، آزادی که شعار معترضان داخل ایران است را قاطعانه تکرار کرد.

 

منبع: Dailyhive