Wednesday, April 24, 2024
16.1 C
Calgary

آیا تست‌های فوری COVID هنوز کارایی لازم را دارند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با شیوع دوباره سویه‌های جدید COVID-19 در سرتاسر کانادا کارشناسان همچنان استفاده از تست‌های فوری را ابزاری مفید برای کنترل ویروس می‌دانند.

کولین فرنس، اپیدمیولوژیت و استادیار دانشکده اطلاعات دانشگاه تورنتو، در اینباره گفت: ” تغییرات بسیار بسیار اندک در سویه‌ها موجب تاثیرات قابل ملاحظه در ویژگی‌های بیولوژیکی ویروس و افزایش توانایی آن برای فرار از سیستم ایمنی می‌شود. با اینحال همچنان تست‌های فوری آنتی‌ژن قادر به شناسایی آن‌ها هستند.”

بگفته فرنس تست‌های فوری برای شناسایی این سویه‌های جدید با دشواری بیشتری روبرویست اما همچنان قادر به شناسایی خود ویروس هستند. با اینجال برای کسب نتایج دقیق باید نکاتی را مدنظر داشته باشیم.

فرنس در ادامه گفت: “در شرایط کنونی کسب نتیجه مثبت تست با ظهور علائم بیماری دشوار بوده و معمولا باید چند روز بیشتر منتظر ماند. گاهی با وجود نتیجه منفی تست، عفونت در بدن وجود دارد.”

از اینرو بهتر است علاوه بر مخاط بینی از داخل گلو نیز نمونه گرفته شود تا نتایج دقیق‌تری داشته باشیم.

تست‌های فوری بخشی از ویروس بنام پروتئین نوکلئوکپسید را شناسایی می‌کنند. از آنجایی که سویه‌های جدید اومیکرون جهش‌های گوناگون در این بخش دارند تاثیر تست‌های فوری آنتی‌ژن تا حد زیادی کاهش یافته، اما می‌توان با انجام چند تست یا گذشتن مدت زمان بیشتر از ظهور علائم نتیجه درست را بدست آورد.”

برای مثال اخیرا در چین سویه مسری BF.7 اومیکرون شیوع پیدا کرده اما بررسی‌ها نشان داده همچنان تست‌های فوری از کارایی مناسب برخوردار هستند.

نتایج مطالعه‌ای که ماه اپریل در Journal of Clinical Microbiology منتشر شده نشان می‌دهد تاثیرگذاری تست‌های فوری برسویه‌های گوناگون متفاوت بوده اما موارد شدید بیماری همچنان قابل شناسایی هستند.

براساس مطالعه‌ای که به بررسی میزان دقت تست‌های فوری بر سویه اومیکرون پرداخته و در سپتامبر در مجله The BMJ منتشر شده از هر سه تست تنها یک مورد شاهد کاهش قابل ملاحظه دقت است.

در حال حاضر نوعی تست بنام Clinitest توسط سازمان بهداشت کانادا در کشور تولید می‌شود.

بگفته داسانتیلا گولمی-کوترا، دانشیار دانشکده علوم دانشگاه یورک، مطالعات نشان داده دقت این تست‌ها کاهش یافته اما همچنان از کارایی کافی برای شناسایی این سویه‌ها برخوردار هستند.

در دسامبر سال گذشته با رشد موارد ابتلا شاهد توزیع گسترده تست‌های فوری میان شهروندان بودیم. با اینحال داسانتیلا گمان نمی‌کند در ماه‌های آتی همچون پارسال نیاز جدی به تست‌های فوری احساس شود.

با اینحال به باور دان سین، متخصص تنفس بیمارستان St. Paul ونکوور و پروفسور دانشگاه بریتیش‌کلمبیا، بهتر است شهروندان خود را از پیش برای شرایط بحرانی آماده کنند.

اوایل هفته جاری ترزا تام، رئیس سازمان بهداشت کانادا، اعلام کرد خود را برای بدترین سناریو شیوع سویه‌های COVID-19 در کشور آماده می‌کند.

در اوایل ماه سازمان بهداشت کانادا موافقت خود با تزریق دوزهای بوستر فایزر-بیونتک برای ایمنی در برابر سویه اومیکرون و سویه‌های جانبی BA.4 و BA.5 را اعلام کرد. پنج هفته پیش نیز با توزیع دوز بوستر مدرنا در کانادا موافقت شده بود.

داده‌های اواسط ماه سپتامبر سازمان بهداشت کانادا نشان داده که 88 درصد بیماران شناسایی شده COVID-19 به سویه BA.5 و نه درصد به سویه BA.4 مبتلا شده‌اند.

تا تاریخ 15 اکتبر 21,188 مورد فعال COVID-19 در کشور وجود داشته که آنتاریو با 9,689 نفر بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است.

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی در روز چهارشنبه ویروس COVID-19 همچنان بعنوان یک نگرانی جهانی برای بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

منبع: Global News