Thursday, March 28, 2024
-5.3 C
Calgary

تماشای آخرین ماه‌گرفتگی سال را از دست ندهید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

عاشقان رویدادهای نجومی و آسمان شب امشب می‌توانند از تماشای یک ماه‌گرفتگی کامل و دیدنی نهایت لذت را ببرند.

بر این اساس از نیمه‌های شب دوشنبه 7 نوامبر تا ساعات اولیه سه‌‍شنبه 8 نوامبر خورشید، زمین و ماه در خطی مستقیم قرار گرفته و شاهد یک ماه‌گرفتگی دیدنی خواهیم بود.

بگفته The Weather Network این ماه‌گرفتگی کامل که Full Beaver Moon نیز نامیده می‌‍شود با عبور مستقیم ماه از سایه زمین روی می‌دهد. به این ترتیب هرچند کره زمین از برخورد نور مستقیم خورشید به ماه جلوگیری خواهد کرد اما اتمسفر زمین همچون یک فیلتر نور را عبور داده و ماه را به رنگ سرخ (مسی) در می‌آورد.

بیشتر شهروندان کانادا می‌توانند این رویداد تماشایی را ببینند، البته اگر شرایط جوی و پوشش ابر در محل زندگی آن‌ها این اجازه را بدهد.

هرچند این ماه‌گرفتگی در غرب کانادا بصورت کامل روی می‌دهد اما طبق پیشبینی‌های هواشناسی آسمان این ناحیه تا حد زیادی ابری خواهد بود.

در نواحی شرقی کشور نیز می‌توان لحظات ابتدایی ماه‌گرفتگی را تماشا کرد، اما ماه خیلی زود در این نقاط غروب می‌کند.

TWN در اینباره گفت: “ساکنین شرق آنتاریو، جنوب آنتاریو و کبک به دلیل غروب زودهنگام ماه نمی‌توانند لحظه کامل شدن آن را تماشا کنند. در بیشتر نواحی Atlantic Canada نیز پیش از ماه‌گرفتگی کامل شاهد غروب آن خواهیم بود. Newfoundland نیز که کاملا در شرق کانادا واقع شده ماه‌گرفتگی کامل را از دست داده و پیش از قرمز شدن آن نمایش پایان می‌یابد.”

پیشبینی‌های هواشناسی برای شرق کانادا، از دریاچه آنتاریو تا نوااسکوشا و شرق Newfoundland، هوای صاف و بدون ابر را پیشبینی کرده‌اند.

این ماه‌گرفتگی حدود شش ساعت طول کشیده و از حدود ساعت 3 am EST آغاز می‌شود.

اوج ماه‌گرفتگی حدود ساعت 5:16 am EST روی خواهد داد.

ماه‌گرفتگی کامل بعدی کانادا در 14 مارچ 2025 روی داده و می‌توان آن را در سراسر کشور دید.

منبع: Daily Hive