Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

افزایش نرخ بهره و نقش آن در کنترل تورم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در وضعیت اقتصادی فعلی که تورم و بی‌اعتمادی در اقتصاد کانادا موج می‌زند، سیاست بانک کانادا در ذهن بسیاری این سوال را ایجاد کرده که “چگونه افزایش نرخ بهره به کاهش نرخ تورم کمک می‌کند؟”

پاسخ این پرسش را باید در تاثیر آن بر رفتار شهروندان در خرید و صرف هزینه دید.

بنابر توضیحات وبسایت بانک کانادا، نرخ‌ها بهره بالاتر افراد را به پس‌انداز ترغیب کرده و آن‌ها را از وام گرفتن با هدف صرف هزینه منصرف می‌کند. در واکنش به این سیاست‌ شرکت‌ها نیز روند افزایش قیمت خود را کندتر کرده یا حتی بخاطر کاهش تقاضا قیمت‌ها را کاهش می‌دهند.

بمنظور رسیدن به نرخ تورم هدف، بانک کانادا سیاست‌های خود را تنظیم کرده، از بانک‌ها می‌خواهد نرخ‌های بهره سپرده‌ها و وام‌های خود را افزایش دهند و یک زنجیره واکنش را در سیستم معامله کالاها و خدمات ایجاد می‌کند.

همزمان سازمان آمار کانادا بصورت ماهانه نرخ تورم و قیمت کالاها و خدمات کشور را در قالب شاخص قیمت مشتریان (CPI) ارائه می‌دهد. این داده‌ها تصویری کلی از هزینه‌ها در سرتاسر کانادا ارائه کرده و معمولا توسط بیزینس‌ها، موسسات و دولت‌ها با هدف شناخت وضعیت مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بطورکلی در شرایط تورمی باید برای جلوگیری از وقوع بحران از قبل شرایط را به دقت پیشبینی کرد.

بنابر توضیحات بانک کانادا چنانچه شهروندان بطور میانگین انتظار افزایش قیمت‌ها تا 2 درصد در سال را داشته باشند کارمندان و کارگران با رشد 2 درصدی دستمزد با هدف سازگاری با افزایش هزینه‌ زندگی موافق هستند. از آنجایی که میزان دستمزد بر هزینه تولید کالاها و خدمت تاثیر می‌گذارد، چنین چرخه‌ای به بانک‌ها در حفظ نرخ تورم مدنظر کمک خواهد کرد.

بطور ساده اکر هزینه کالاها از درآمد شهروندان بیشتر باشد مردم کمتر خرید کرده و سرعت رشد اقتصادی کاهش پیدا می‌کند. بطور کلی قدرت خرید در اقتصاد کم خواهد شد.

در بخش دیگر توضیحات بانک کانادا آمده: “نرخ تورم بالا به معنای آن بوده که پس‌انداز شهروندان برای دوران بازنشستگی ارزش خود را از دست می‌دهد. بیزینس‌ها و مشتریان نیز باید زمان بیشتری را برای حفاظت از خود در برابر تاثیرات رشد روزافزون هزینه‌ها صرف کنند.”

البته با وجود زیان‌های بسیار تورم، کاهش قیمت‌ها نیز پدیده‌ خطرناکیست.

بگفته بانک کانادا کاهش قیمت‌ها می‌تواند میزان تقاضا برای کالاها را افزایش دهد. با اینحال کاهش ادامه‌دار قیمت نشانه وجود مشکلات عمیق در اقتصاد است.

از اینرو بانک کانادا با تعدیل نرخ‌های بهره در چنین شرایطی بازار را به خرید و هزینه کردن سوق می‌دهد. در این وضعیت نرخ‌های بهره کمتر به افزایش نرخ تورم کمک خواهد کرد.

بنابراین همه چیز به قدرت خرید و عناصر اثرگذار بر آن بستگی دارد. زمانی که شهروندان شغل‌های خود را از دست می‌دهند پول کمتری برای هزینه کردن خواهند داشت. در نتیجه هنگامی که یک بیزینس فروش کمتری را تجربه کند قیمت‌ها را کاهش می‌دهد که واکنشی به کمتر شدن تقاضاست.

با افزایش پس‌انداز پول کمتری برای خرید وجود خواهد داشت، قیمت‌ها کمتر شده و فعالیت اقتصادی هم کمتر می‌شود.

منبع: CTV News