Friday, April 19, 2024
-3.7 C
Calgary

نشانه‌های بروز سرمازدگی و هیپوترمی را جدی بگیرید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادایی‌ها با زمستان‌های بسیار سرد و بارش سنگین برف کاملا آشنا هستند. دسامبر امسال نیز بخش‌های وسیعی از کانادا درگیر سرمای قطبی شده و رکوردهای حداقل دما یکی پس از دیگری در این نواحی شکسته شده‌اند.

حال با رسیدن دما به 41-  در برخی نقاط باید بیش از پیش مراقبت سرمازدگی و هیپوترمی باشید.

در ادامه سعی شده راهنمایی‌های لازم برای مراقبت فردی در شرایط آب‌وهوایی فعلی ارائه شود.

سرمازدگی

بگفته Health Canada در هنگام تماس بدن برای مدت طولانی با دماهای زیر صفر خطر بروز سرمازدگی وجود خواهد داشت.

در وبسایت این آژانس دولتی آمده: “در چنین شرایطی جریان خون به دست‌ها، پاها، بینی و گوش‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب ترکیب گردش ضعیف خون و دمای بسیار پایین می‌تواند منجر به بروز سرمازدگی شود.”

این پدیده معمولا در اندام‌های بدن که بیشترین فاصله را از قلب دارند، ازجمله دست‌ها، پاها، بینی، گوش‌ها، گونه‌ها و چانه، رخ می‌دهد.

بگفته Mayo Clinic سرمازدگی سه مرحله داشته که بترتیب یخ‌زدگی سطحی، یخ‌زدگی (مرحله میانی) و یخ‌زدگی شدید نام دارند.

علائم زیر ازجمله نشانه‌های بروز یخ‌زدگی هستند:

در مراحل اولیه پوست شما به رنگ زرد کم‌رنگ یا سفید در آمده و ممکن است پس از گرم‌ کردن احساس گزش، خارش، سوزش یا بی‌حسی کنید.

در مرحله بعد پوست سفت شده و حالت درخشان یا واکسی پیدا می‌کند. تاول‌های پر از مایع ممکن است 12 تا 36 ساعت پس از گرم کردن مجدد پوست در این مرحله ایجاد شوند.

در مرحله یخ‌زدگی شدید پوست کاملا سفت و سرد شده و به رنگ سفید یا خاکستری مایل به آبی در می‌‎آید. در این مرحله شما حس لامسه را در ناحیه یخ‌زده بطور کلی از دست می‌دهید.

با آسیب سیستم عصبی مفاصل و ماهیچه‌های یخ‌زده ممکن است از کار بیافتند. ناحیه یخ‌زده نیز پس از مرگ لایه‌های پوستی به رنگ سیاه در می‌آید.

در بدترین حالت پوست خشک و شکننده شده و عفونت می‌کند. این شرایط می‌تواند منجر به بروز قانقاریا و قطع اندام شود.

بنابر اعلام Mayo Clinic شما باید در صورت بروز تب و افزایش درد، تورم، التهاب یا ترشح در ناحیه سرمازده، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

هیپوترمی

بگفته Health Canada هیپوترمی سه مرحله دارد.

در مرحله نخست دمای بدن 1 یا 2 درجه کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط شروع به لرزیدن کرده و پوست شما مور مور خواهد شد. دست‌های شما بی‌حس شده و احتمالا دچار تنگی نفس می‌شوید. همچنین شاید احساس تهوع کنید.

بگفته این آژانس هنگامی که احساس گرما کنید بدن شما وارد مرحله دوم شده است. در این وضعیت دمای بدن بین 2 تا 4 درجه سانتی‌گراد کاهش یافته و شدت لرزش بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی حرکت دادن بدن بسیار سخت و آهسته می‌شود. شما ممکن است دچار سرگیجه خفیف شده، رنگ پوست شما سفید شود و لب‌ها، گوش‌ها و انگشتان دست و پا به رنگ آبی در می‌آید.

برای اطمینان از اینکه وارد مرحله دوم شدید یا خیر سعی کنید انگشت بزرگ و کوچک دست خود را به یکدیگر برسانید. چنانچه نتوانستید این کار را انجام دهید در مرحله دوم هستید.

در مرحله پایانی دمای بدن به کمتر از 32 درجه سانتی‌گراد رسیده، لزرش بدن در این مرحله متوقف شده و ماهیچه‌ها تقریبا از کار می‌افتند. رفتار شما در این شرایط و به دلیل دشواری صحبت‌ کردن، تفکر و راه رفتن کاملا غیرمنطقی شده و شاید دچار فراموشی شوید. تمام سطوح پوست که با هوا در تماس هستند به رنگ آبی درآمده و پف می‌کنند.

بنابر اعلام Health Canada در مرحله سوم فرد ممکن است در صورت نبود امکانات فوری پزشکی جان خود را از دست دهد.

چگونه خطرات سرمازدگی و هیپوترمی را کاهش دهیم

خوشبختانه می‌توان با انجام برخی کارها خود را در برابر سرمای بسیار شدید ایمن نگاه داشت.

سازمان بهداشت کانادا از شهروندان خواسته برای حفاظت بهتر از خود پوشاک ساخته شده با الیاف مصنوعی و پشمی بپوشند. پوشیدن چندین لایه لباس بهمراه یک لایه بادگیر و جوراب‌های گرم، دستکش‌، کلاه و شال نیز بسیار کمک می‌کند.

در صورت خیس شدن پوشاک باید در سریع‌ترین زمان آن‌ها را خشک یا تعویض کنید. در غیر اینصورت خیلی سریع‌تر دمای بدن خود را از دست خواهید داد.

علاوه بر خشک و گرم نگاه داشتن بدن باید تحرک خود را حفظ کنید تا جریان خون در تمام اندام‌ها وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید که مصرف مشروبات الکلی برخلاف باور عمومی به گرم شدن بدن کمک نکرده و تاثیر معکوس خواهد داشت.  بگفته Health Canada این کار می‌تواند با افزایش جریان خون به اندام‌های خارجی موجب بروز هیپوترمی شود.

بعنوان نکته آخر فراموش نکنید که همیشه به هشدارهای هواشناسی در محل زندگی خود توجه کرده و تا جای ممکن در شرایط بد جوی از منزل خارج نشوید.

منبع: Daily Hive