Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

کشف مهم پژوهشگران UBC برای مبارزه با عفونت COVID-19

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

محققان دانشگاه بریتیش‌کلمبیا از شناسایی سه ترکیب طبیعی خبر داده‌اند که تا حد زیادی جلوی ورود عفونت COVID-19 به سلول‌های انسانی را می‌گیرد.

هر سه این ترکیب‌ها از موجودات دریایی آب‌های کانادا بدست آمده‌اند. اولین ترکیب آلوتاکتال C نام داشته که از اسفنج‌های دریایی در Howe Sound بریتیش‌کلمبیا استخراج شده است؛ دومین ترکیب بافیلومایسین D بوده که از یک باکتری دریایی در Barkley Sound بریتیش‌کلمبیا بدست آمده است؛ سومین ترکیب هم هولایرین A نام داشته که از یک باکتری دریایی در آب‌های Newfoundland استخراج می‌شود.

دکتر جیمنا پرز-وارگاس، نویسنده اول مقاله، در اینباره گفت: “اهمیت و ویژگی مثبت این ترکیب‌ها آن بوده که بجای تمرکز بر ویروس، سلول‌ها را هدف قرار می‌‍دهند و جلوی ورود ویروس و تکثیر آن در سلول را گرفته و به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کنند.”

پژوهشگران مطالعه سلول‌های ریه انسان را با انواع ترکیب‌های طبیعی آغشته کرده و سپس آن‌ها را در معرض آلودگی SARS-CoV-2 قرار داده‌اند. سلول‌های آلوده به رنگ سبز فلورسنت تغییر رنگ داده و در مجموع این تیم 26 ترکیب که جلوی عفونت را گرفته و همزمان به سلول‌ها آسیب نمی‌رسانند را شناسایی کردند. با اینحال این سه ترکیب بهترین نتایج را داشته و استفاده از کمترین مقادیر آن‌ها تاثیرات مثبت بسیاری بجای می‌گذارد.

همچنین پژوهشگران با بررسی تاثیر این ترکیبات بر روی عفونت سویه‌های دلتا و چند نوع اومیکرون موفق به تکرار همین نتایج شده‌اند که بسیار امیدوارکننده است.

پرز-وارگاس در اینباره گفت: “سلول‌های انسانی در مقایسه با ویروس‌ها با سرعت کمتری جهش پیدا می‌کنند، در نتیجه استفاده از این ترکیب‌ها کمک می‌کند تا سلول‌ها بتوانند در برابر سویه‌های آتی و دیگر ویروس‌ها ازجمله آنفولانزا، چنانچه مکانیسم مشابهی داشته باشند، آمادگی بیشتری پیدا کنند.”

این تیم پژوهشی قصد دارند طی شش ماه آینده این ترکیبات را در مدل‌های حیوانی تست کرده و در نهایت اثرگذاری آن‌ها را در انسان مورد آزمایش قرار دهد.

منبع: Daily Hive