Wednesday, April 24, 2024
3.1 C
Calgary

آلبرتا: نرخ بیمه خودرو تا آخر سال تغییر نمی‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت آلبرتا اعلام کرد تا پایان سال 2023 با افزایش نرخ بیمه خودرو موافقت نمی‌کند.

تراویس تووز، وزیر اقتصاد، همراه با مت جونز، وزیر توانایی مالی و خدمات رفاهی، این موضوع را اعلام کردند و همزمان از پیگیری اجرای اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت با هدف نظارت بر نرخ‌های بیمه خبر دادند.

با اینحال برخی نرخ‌ها که پیش از این تایید شده افزایش پیدا می‌کنند و رانندگانی که تصادف یا جریمه دارند هم شاهد افزایش نرخ خواهند بود. همچنین در صورتی که رانندگان آدرس خود را تغییر داده یا خودروی دیگری را ثبت کنند افزایش نرخ بیمه شامل حالشان می‌شود.

براساس این اطلاعیه تغییرات جدید تنها برای خودروهای سواری شخصی اعمال می‌شوند.

تووز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت این اقدام فرصتی فراهم می‌کند تا دولت با فعالین صنعت بیمه مشغول همکاری شود.

او در اینباره گفت: “آن‌ها متعهد شده‌اند با ما بعنوان دولت همکاری کنند تا بتوانیم حق بیمه اتومبیل را تا جای ممکن پایین نگاه داریم. از اینرو هم‌‎اکنون روند افزایش نرخ بیمه را متوقف کردیم اما این بمعنای تعیین سقف برای آن نیست.”

انجمن Insurance Bureau of Canada از این تصمیم دولت استانی ابراز ناامیدی کرده است.

در اطلاعیه آن‌ها آمده: “ثابت نگاه داشتن نرخ موجب ارزان شدن بیمه اتومبیل در کوتاه‌مدت نخواهد شد و تنها چالش‌های کنونی را به بعد موکول می‌کند. دولت باید با انجام اصلاحات اساسی و ضروری به هزینه‌های اعمال فشار بر صنعت بیمه خودرو و رانندگان آلبرتایی پاسخ دهد.”

این اقدام درحالی انجام می‌شود که چند سال پیش دولت UCP تصمیم گرفت سقف نرخ پنج درصدی که دولت NDP تعیین کرده بود را حذف کند. همین موضوع باعث شده تا شانون فیلیپس، منقد اقتصادی NDP، اقدام اخیر را ساختگی و دروغین بنامد.

او در اطلاعیه‌ای گفت: “حزب UCP سقف تعیین شده برای نرخ بیمه که دولت NDP وضع کرده بود را برداشت و پس از آن شاهد افزایش چشمگیر حق بیمه بودیم. نرخ‌های بیمه اتومبیل در دوران پاندمی تا 30 درصد افزایش یافت و UCP هیچ اقدامی برای حل این بحران نکرد.”

اقدام اخیر برای ثابت نگاه داشتن نرخ بیمه با برنامه‌های تووز و دولت UCP طی چند سال اخیر همخوانی ندارد؛ آن‌ها پیش از این بارها گفته بودند تعیین سقف برای نرخ بیمه تاثیرگذار نیست و تنها بر مشکلات عمیق موجود سرپوش می‌گذارد.

در دسامبر 2019 دولت از تشکیل یک کمیته برای بررسی علل افزایش نرخ بیمه خبر داد.

گزارش این کمیته در اکتبر 2020 منتشر شد. آن‌ها به مسئولان استانی پیشنهاد دادند سیستم بیمه مبتنی بر خسارت را کنار بگذارد و یک مدل خصوصی و بدون عیب را اجرا کند.

در آن زمان دولت برخی تغییرات کوچک‌ و کوتاه‌مدت را اعمال کرد اما اظهار داشت در آینده به مطالعه پیشنهادهای اساسی‌تر می‌پردازد.

در کنفرانس اخیر تووز این گزارش را یک بررسی جامع توسط کمیته‌ای بسیار معتبر نامید.

زمانی که خبرنگاران از او پرسیدند آیا برای یافتن راه‌حل مشکل کنونی به پیشنهادهای این گزارش عمل خواهد کرد یا خیر وی اظهار داشت تمام گزینه‌ها روی میز است.

تووز در ادامه گفت: “ما هم‌اکنون تمام گزینه‌ها را مورد توجه قرار خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم آلبرتایی‌ها بهترین حق بیمه را دریافت می‌کنند و سیستمی پایدار در درازمدت خواهیم داشت.”

منبع: CBC