Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

شیوع ویروس کشنده Marburg در گینه استوایی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی شیوع ویروس Marburg در گینه استوایی تاکنون موجب مرگ حداقل نه نفر شده است. این کشور کوچک در مرکز آفریقا برای اولین بار شاهد شیوع این بیماری است.

ویروس Marburg که شباهت زیادی به ابولا دارد چنانچه درمان نشود می‌تواند در 88 درصد موارد کشنده باشد.

هم‌اکنون 16 مورد احتمالی ابتلا به این بیماری نیز در گینه استوایی شناسایی شده‌اند.

در جریان شیوع ابولا در سال‌های 2004 تا 2005 در آنگولا 90 درصد از 252 مورد ابتلا به بیماری جان خود را از دست دادند.

ویروس Marburg چیست؟

به باور دانشمندان ویروس Marburg از خفاش‌های میوه‌خوار آفریقایی به انسان منتقل شده است. بگفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات‌متحده این ویروس اولین‌بار در سال 1967 در آلمان و یوگسلاوی سابق و در میان کسانی که با میمون‌های سبز وارداتی از اوگاندا در ارتباط بودند، شناسایی شد.

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی افراد ممکن است در صورت حضور طولانی‌مدت در معادن یا غارهایی که جمعیت این نوع خفاش در آن‌ها زندگی می‌کند، با این ویروس تماس پیدا کنند.

این ویروس در میان انسان‌ها با تماس مستقیم با خون یا دیگر مایعات بدن بیمار و یا تماس با سطوح آلوده ازجمله پوشاک یا ملحفه، منتقل می‌شود.

ویروس Marburg از راه هوا منتقل نمی‌شود.

علائم

بگفته WHO علائم این بیماری ممکن است ناگهان بروز پیدا کنند. ازجمله این علائم می‌توان به تب شدید، سردرد شدید و بی‌حالی اشاره کرد. درد عضلانی نیز در میان بیماران شایع است.

بگفته دکتر آیزاک بوگوچ، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان عمومی تورنتو، این ویروس می‌تواند بر تمام ارگان‌های بدن اثر گذاشته و موجب بروز یک سندرم شوک مانند شود.

او در ادامه افزود این ویروس می‌تواند باعث بروز عوارض گوارشی و عدم انعقاد خون شود.

بگفته WHO در هفت روز نخست بیماری ممکن است عوارض پوستی ظاهر شده و سیستم عصبی مرکزی تحت تاثیر قرار گیرد؛ در نتیجه فرد دچار سرگیجه، پرخاشگری و بدخلقی خواهد شد.

در موارد منجر به مرگ، بیمار پس از هشت تا نه روز و همراه با کاهش شدید خون و شوک جان خود را از دست می‌دهد.

درمان

در حال حاضر هیچگونه واکسن و درمانی برای Marburg وجود ندارد، اما می‌توان به بیماران کمک کرد.

بگفته بوگوچ بیماران باید تحت مراقبت قرار گرفته و وضعیت مایعات بدن و تعادل الکترولیت آن‌ها چک شود. در این شرایط میزان مرگ‌ومیر بیماران تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

موارد تایید شده بیماری

هم‌اکنون موارد ابتلا به بیماری با شیوع آن در گینه استوایی و شمال استان Kie-Ntem در مرز کامرون مرتبط هستند.

بگفته WHO موارد مشکوک در کامرون و گابن ارتباطی با ویروس Marburg نداشته، اما این بمعنای نبود موارد بیشتر بیماری نیست.

بگفته دکتر کامران خان، موسس و مدیرعامل شرکت BlueDot که شیوع بیماری‌های عفونی در سراسر دنیا را بررسی می‌کند، معمولا پس از همه‌گیری بیماری در یک منطقه تصویر جامعی از آن وجود ندارد.

او در ادامه گفت: “از آنجایی که گینه استوایی کشوری بسیار فقیر است، احتمالا تعداد بسیار بیشتری بیمار وجود دارد. توانایی این کشور از نظر سیستم مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت‌های بهداشت عمومی برای مقابله با همه‌گیری بسیار محدود است.”

در حال حاضر WHO متخصصان پزشکی خود را همراه با تجهیزات حفاظتی برای صدها نفر به گینه استوایی فرستاده‌اند.

بگفته جورج آمه، نماینده گینه استوایی در WHO، نظارت‌های میدانی در این منطقه تشدید شده است.

او در ادامه گفت: “همانطور که می‌دانید ردیابی موارد تماس با بیماران اهمیت بسیار زیادی دارد. ما تیم‌های COVID-19 که برای ردیابی تماس‌ها در آنجا بودند را دوباره مستقر کرده و به سرعت در حال بازسازی زیرساخت‌های پیشین هستیم.”

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، به حمایت از دولت‌های کامرون و گابن برای آماده‌سازی، شناسایی سریع، جداسازی و مراقبت از موارد مشکوک بیماری نیز، اشاره کرد.

آیا باید نگران ‌یک همه‌گیری جدید باشیم؟

بنظر می‌رسد همه‌گیری کنونی Marburg منطقه‌ای باشد، اما بگفته بوگوچ این عفونت می‌تواند خیلی سریع به دیگر نواحی کره زمین منتقل شود.

او افزود: “در گذشته ما شاهد شیوع سریع ویروس ابولا در غرب آفریقا بودیم. این بیماری ابتدا در منطقه‌ای بسیار کوچک شیوع پیدا کرد اما در مدت زمان کوتاه به چند کشور سرایت کرد و طی چند سال موجب بیماری تعداد بسیار زیادی از افراد شد.”

بگفته کامران خان برای کنترل شرایط در گینه استوایی به کمک بین‌المللی نیاز داریم. به باور او این همه‌گیری هم‌اکنون تنها موجب نگرانی سکنین این منطقه و کشورهای همسایه شده، اما می‌تواند خیلی سریع به بحران جهانی تبدیل شود.

آیا کانادایی‌ها باید نگران شیوع Marburg باشند؟

به احتمال زیاد در آینده نزدیک خطر شیوع Marburg کانادا را تهدید نمی‌کند.

کامران خان در اینباره گفت: “بنظرم کانادایی‌ها باید این را بدانند که هم‌اکنون احتمال شیوع Marburg در کانادا بسیار پایین است. با اینحال باید مراقبت خطر بزرگتر که افزایش تعداد و وسعت همه‌گیری‌های گوناگون در جهان است باشیم.”

به باور بوگوچ هرچند شیوع Marburg در حال حاضر بسیار محدود است، اما باید با عکس‌العمل سریع جلوی گسترش بیشتر آن را بگیریم.

او افزود: “کانادایی‌ها باید همواره به بیماری‌های کشنده در هرکجای دنیا، حتی دورترین نقاط، اهمیت دهند زیرا این احتمال وجود دارد خیلی سریع شرایط از کنترل خارج شود.”

منبع: CBC