Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

تلاش برای جایگزینی اتوبوس دیزلی مدارس اتاوا با انواع برقی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک گروه محیط‌زیستی محلی در تلاش است تا ناوگان اتوبوس‌های مدارس اتاوا را برقی کند.

اوایل ماه جاری گروه Ecology Ottawa با انتشار یک گزارش به استفاده از ناوگان دیزلی اتوبوس‌های مدرسه و تاثیر منفی آن بر سلامت و تغییرات اقلیمی پرداخت.

بگفته شریل رندال، سازمان‌دهنده کمپین تغییرات آب‌وهوایی این گروه، Ecology Ottawa یک برنامه آنالیز کیفیت هوا در سال 2020 را آغاز کرده و نتایج آن نشان می‌دهد طبقات ضعیف اجتماعی-اقتصادی بیش از سایرین در خطر مواجهه با آلاینده‌ها قرار دارند.

بگفته رندال اثرات منفی آلاینده‌های دیزل بر سلامت بسیار بلندمدت بوده و می‌تواند موجب سرطان شود. همچنین بین بیماری پارکینسون و اختلال رشد شناختی در کودکان با این آلاینده‌ها ارتباط وجود دارد.

او افزود: “در این بین کودکان به دلیل جثه کوچکتر و سیستم تنفسی در حال رشد، در مواجهه با آلودگی هوا بیشتر آسیب‌پذیر هستند.

رندال با اشاره به تصمیم شهرداری اتاوا برای خرید 350 اتوبوس برقی برای ناوگان حمل‌ونقل شهری طی سه سال آینده آن را برنامه‌ای مثبت خواند که باید برای تمام خطوط اجرا شود، مخصوصا آنکه بخش حمل‌ونفل به تنهایی 42 درصد گازهای گلخانه‌ای و آلاینده شهر را تولید می‌کند.

بگفته رندال با جایگزینی ناوگان برقی به جای دیزلی، به ازای هر اتوبوس بین 17 تا 20 تن کربن در سال در منطقه صرفه‌جویی می‌شود. به این ترتیب اگر آنتاریو تمام 20,000 اتوبوس دیزلی خود را الکتریکی کند هر سال 340,000 تن آلاینده کربن کمتر وارد اتمسفر خواهد شد.

مسئولان استانی در سال 2017 طبق برنامه‌ای آزمایشی 13 اتوبوس مدرسه برقی را وارد ناوگان کردند، اما با روی کار آمدن حزب محافظه‎کار این برنامه در سال بعد کنار گذاشته شد.

بگفته رندال همزمان با پایان این برنامه آزمایشی، روند جمع‌آوری داده‌ها نیز متوقف شد.

او در اینباره گفت: “به عبارت دیگر هیچگونه داده‌ای درباره تاثیر استفاده از این اتوبوس‌های برقی که همچنان در حال فعالیت هستند جمع‌آوری نشده است. این موضوع واقعا تاسف‌آور است زیرا برای پروژه هزینه شده و علارغم پایان برنامه حداقل می‌توانستند داده‌ها را جمع‌آوری کنند.”

بگفته رندال بزرگترین مانع برای استفاده از اتوبوس‌های برقی قیمت اولیه بالاتر آن‌ها در مقایسه با انواع دیزلی است.

او باور دارد که با استفاده از برنامه دولت فدرال که 50 درصد از هزینه خرید اتوبوس و زیرساخت لازم برای شارژ آن‌ها را پرداخت می‌کند می‌توان فرایند برقی کردن ناوگان را تسهیل کرد، اما این برنامه نیازمند حمایت مسئولان استانی است.

بگفته رندال Ecology Ottawa مشغول لابی با وزارت حمل‌ونقل آنتاریو برای تامین بودجه لازم بمنظور اجرای این پروژه است.

منبع: CBC