Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

۱۰ نکته جالب در مورد تغییر ساعت تابستانی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آخر این هفته، یعنی روز یکشنبه ۱۲ مارچ، ساعت ۲ بامداد تمامی ساعت‌ها یک ساعت به جلو کشیده می‌شوند! در نتیجه قرار است از خواب آخر هفته ما یک ساعت کاسته شود!

البته به لطف گوشی‌های تلفن همراه هوشمند دیگر لازم نیست به صورت دستی ساعت‌ها را تغییر دهیم.

در حالی که مدت‌هاست برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساعت‌ها را در اول بهار تغییر می‌دهید، ممکن است از تاریخچه این موضوع مطلع نباشید. با پیکوبینو همراه باشید تا ۱۰ نکته جالب در مورد تغییر ساعت تابستانی را با هم مرور کنیم.

در سال ۱۸۹۵ یک نیوزلندی متولد بریتانیا به نام جورج ورنون هادسون ایده تغییر ساعت تابستانی را مطرح کرد. این حشره‌شناس به دلیل ساعات کاری خود ارزش نور روز را به خوبی می‌دانست. در نتیجه هادسون در یک مقاله علمی اهمیت تغییر ساعت تابستانی را مطرح کرده و این مقاله را به انجمن فلسفی ولینگتون تقدیم کرد. جورج برای این ایده نوآورانه مدال دریافت کرد.

Thunder Bay در سال ۱۹۰۸ اولین شهر کانادا بود که این ایده را عملی کرد.

ایالات متحده آمریکا و پس از آن کانادا با افزودن یک ماه دیگر به تاریخ تغییر ساعت تابستانی، این ایده را به قانون تبدیل کرد. در حالی که ساعت تابستانی در ماه اکتبر به پایان می‌رسید، ایالات متحده در سال ۱۹۸۶ اکتبر را به نوامبر تغییر داد. این موضوع باعث افزایش فروش آب‌نبات هالووین و البته فروش ۱۰۰ میلیون دلاری گریل شد.

بحران انرژی در سراسر جهان منجر به توجه گسترده به تغییر ساعت تابستانی در دهه ۱۹۷۰ میلادی شد.

آلمان و اتریش-مجارستان کشورهای اروپایی بودند که پس از تصویب این قانون برای اولین بار در تاریخ ۳۰ آپریل ۱۹۱۶ این طرح را اجرا کردند.

تغییر ساعت تابستانی به طور معمول در انگلیسی “Daylight Savings Time” گفته می‌شود. در واقع Savings اشتباه و Saving درست است. هدف از این ایده صرفه‌جویی در مصرف انرژی است و نه پس‌انداز انرژی!

در اوج بحران انرژی در ایالات متحده، سال ۱۹۷۴، ریچارد نیکسون رییس جمهور وقت این کشور قانون Emergency Daylight Saving Time Energy Conservation را تصویب کرد. با این طرح فوریتی تغییر ساعت تابستانی در این کشور از ژانویه ۱۹۷۴ تا آپریل ۱۹۷۶ یعنی چیزی حدود ۱۵ ماه به طول انجامید.

بخش‌های از بریتیش کلمبیا نظیر منطقه Peace River که شامل Chetwynd، Dawson Creek، Hudson’s Hope، Fort ST. John و Tumbler Ridge‌ می‌شود، این طرح را اجرا نمی‌کنند. در واقع ساعت این منطقه بر اساس ساعت کوهستانی تنظیم می‌شود. کوتنای شرقی که شامل Cranbrook،   Fernie‌و Invermere‌ می‌شود، از ساعت کلگری پیروی می‌کند.

https://www.instagram.com/fsjcity/

کشورهایی نظیر آرژانتین، شیلی، ایسلند، سنگاپور، ازبکستان و بلاروس برای بهره‌وری بیشتر از نور روز و کاهش مصرف انرژی به صورت پیوسته از قانون ساعت تابستانی پیروی می‌کنند.

عده‌ای از مردم نیز با این قانون مخالف هستند. بسیاری معتقدند مضرات تغییر ساعت تابستانی از مزایای آن بیشتر است. این افراد با امضای درخواست‌های‌ بسیاری و ارائه آنها به رهبران کانادایی به دنبال پایان دادن به این قانون هستند.

 

 

منبع: Dailyhive