Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

افزایش استفاده کانادایی‌ها از حمل‌ونقل عمومی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنابر داده‌های سازمان آمار کانادا میزان استفاده کانادایی‌های شهرنشین از وسایل حمل‌ونقل عمومی بطور قابل توجهی بیشتر شده و به رکوردهای پیش از پاندمی نزدیک شده است.

بر این اساس طی ژانویه 2023 نرخ حمل‌نقل مسافر با وسایل حمل‌ونقل عمومی به 118.4 میلیون نفر رسیده که بیشترین میزان از دوران پاندمی به بعد است. این رقم در مقایسه با نرخ 117.4 میلیون مسافر که در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر 2022 به ثبت رسیده بالاتر بوده و از رقم 64.8 میلیون نفر در ژانویه 2022 بسیار بیشتر است. لازم به ذکر است که نرخ حمل‌ونقل مسافر در ژانویه 2021 تنها 46.4 میلیون نفر بود.

در مقابل طی ژانویه و فوریه 2020 بترتیب 163.9 و 161.2 میلیون مسافر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده بودند. در مارچ 2020 و با آغاز پاندمی شاهد کاهش ناگهانی این نرخ بودیم که موجب شد در اپریل 2020 تنها 25.7 میلیون نفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی تردد کنند.

در حال حاضر نرخ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی حدود 72 درصد ارقام پیش از پاندمی است.

تا ژانویه 2023 مجموع درآمد (بدون در نظر گرفتن سوبسیدهای دولتی) برای سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی شهری کانادا به 267.6 میلیون دلار رسید که 73 درصد درآمد 365.9 میلیون دلاری این بخش در ژانویه 2020 است. بیشترین درآمد حوزه حمل‌ونقل عمومی پس از پاندمی در نوامبر 2022 و با ثبت رقم 279.1 میلیون دلار بدست آمد.

بگفته سازمان آمار کانادا رشد بازار کار و استخدام گسترده در بخش‌های فروشگاهی، بهداشت، مددکاری اجتماعی و خدمات آموزشی در افزایش نرخ استفاده از حمل‌ونقل عمومی بی‌تاثیر نبوده‌ است.

با اینحال همچنان دورکاری شهروندان و دوری از فضای اداری موجب پایین ماندن این نرخ، مخصوصا در کلانشهرها و مراکز شهری بزرگ، شده است.

Urban public transit operating revenue and passenger trips, monthly, 2019 to 2023. (Statistics Canada)

مسئولان حمل‌ونقل عمومی در سرتاسر کشور خاطرنشان شده‌اند که نرخ بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی به هیچ‌ عنوان به اندازه‌ای که باید افزایش پیدا نکرده است.

ماه گذشته Metro Vancouver’s TransLink اعلام کرد با اینکه آن‌ها به 94 درصد ظرفیت پیش از پاندمی خود در سال 2019 رسیده‌اند، اما درآمد این سیستم تنها 70 درصد آن دوران است. به باور آن‌ها مسافران هم‌اکنون به شیوه‌های ارزان‌تر برای تهیه بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی دسترسی دارند که همین موضوع سبب کاهش درآمد می‌شود.

به استثنای TransLink دیگر شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل عمومی کشور طی سال گذشته خدمات خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند.

اخیرا دولت استانی بریتیش‌کلمبیا از بودجه اضافی 479 میلیون دلاری برای TransLink خبر داد. این مبلغ با هدف بهبود و حفظ سطح کنونی خدمات تا سال 2025، جلوگیری از هرگونه کاهش در سرویس‌ها و توسعه خدمات اتوبوس عمومی تامین می‌شود.

بگفته کوین کویین، مدیرعامل TransLink، کاهش خدمات حمل‌ونقل عمومی منجر به چرخه معیوب با کاهش در تعداد مسافر و در نتیجه کاهش ظرفیت می‌شود که به نوبه خود درآمد کمتری را از منبع کرایه‌ها برای شرکت بهمراه داشته و در نهایت هزینه استفاده از دیگر سرویس‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

او در ادامه گفت: “بودجه اخیر دولت استانی به ما اجازه می‌دهد تا سطح خدمات کنونی خود را حفظ کرده و به فعالیت ثابت خود تا پایان سال 2025 ادامه دهیم. این درحالیست که بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل عمومی مجبور به کاهش چشمگیر سطح خدمات خود شده‌اند. چنین تصمیماتی می‌تواند به سرعت موجب مرگ این صنعت و سرمایه‌گذاری کم و خدمات کمتر شود که در نهایت تعداد مسافر کمتر شده و درآمد کاهش خواهد یافت.”

در ژانویه 2023 شرکت TransLink اعلام کرد به اولین سیستم حمل‌ونقل عمومی بزرگ در کانادا و ایالات‌متحده تبدیل شده که سطح استفاده از خدمات آن به 80 درصد نرمال رسیده و موفق به حفظ آن شده است. آن‌ها هم‌اکنون از نظر نرخ جابجایی مسافر در رتبه پنج کانادا و ایالات‌متحده قرار دارند. همچنین میزان مسافر آن‌ها در حال حاضر از مجموع مسافر جابجا شده با سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی سیاتل و پورتلند، 60 درصد بیشتر است. نکته دیگر جابجایی بسیار بالای مسافر در مترو ونکوور بوده و آمارها نشان می‌دهد میزان مسافر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی TransLink در این ناحیه از کل مسافران منطقه شیکاگو که سه برابر جمعیت بیشتری دارد، بیشتر است.

سیستم Edmonton Transit Service نیز در ژانویه 2023 از بازگشت 100 درصدی به سطح پیش از پاندمی در بخش خدمات اتوبوسرانی و 60 تا 70 درصدی در بخش سیستم LRT خبر داد.

منبع: Daily Hive