Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

جشنواره سحرآمیز و پر از نور در آسمان شب کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

‎هفته گذشته ساکنین کانادا شاهد یک جشنواره تمام عیار و نورانی را در آسمان شاهد بودند. شفق‌های قطبی طی شب‌های پنج‌شنبه و جمعه به رقص در آسمان کانادا پرداخته و شدت آن تا حدی بود که حتی در Idaho Falls نیز میشد آن را دید!

مت ملنیک که شب پنجشنبه خلبان پرواز لاس‌وگاس به کلگری بود تصویری بسیار زیبا از شفق‌های قطبی در ارتفاع 12 کیلومتری ثبت کرده است.

او چند ساعت بعد و هنگامی که از کلگری به Abbotsford در بریتیش‌کلمبیا پرواز می‌کرد نیز شفق‌های قطبی بیشتری را دید.

ساکنین نواحی مختلف کانادا از بریتیش‌کلمبیا تا جنوب آنتاریو نیز رقص شفق‌های قطبی در آسمان را به زیبایی هرچه تمام‌ مشاهده کردند. این رویداد پس از یک طوفان مغناطیسی شدید پدید آمد.

شدت این طوفان به حدی بود که ساکنین نواحی جنوبی آلبرتا در Lethbridge هم آن شفق قطبی را در آسمان مشاهده کردند.

شفق‌های قطبی به دلیل برخورد ذرات باردار پرتاب شده از خورشید با میدان مغناطیسی و جو زمین پدیدار می‌شوند. علت رقص سحرآمیز نور نیز حرکات ذرات باردار در میدان مغناطیسی کمانی‌شکل زمین است.

بگفته راس هال، هواشناس گلوبال نیوز، یک حفره تاجی در سطح خورشید ایجاد شده است. این حفره سردتر بوده و در نتیجه منطقه‌ای با چگالی کمتر ایجاد می‌کند که به بادهای خورشیدی اجازه خواهد داد راحت‌تر به سمت زمین حرکت کنند.

کریس راتزلاف، عضو Alberta Aurora Chasers که شفق‌های قطبی را رصد می‌کند، در اینباره گفت: “ما شاهد افزایش فعالیت خوشیدی هستیم. فعالیت خورشید دوره‌های یازده‌‌ساله دارد و هم‌اکنون در اوج آن به سر می‌بریم. ”

این گروه داده‌ها را آنالیز کرده، رویدادهای خورشیدی را دنبال می‌کند، بر سرعت بادهای خورشیدی نظارت دارد و در نهایت نتایج بدست آمده را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.

برای تماشای رویدادهای نجومی بطور معمول باید از آلودگی نوری دور شوید، اما شفق‌های قطبی اخیر به قدری نورانی بودند که شهروندان ادمونتون می‌توانستند آن‌ها را در داخل شهر هم تماشا کنند.

شانس ایجاد شفق‌های قطبی در اطراف یک محدوده بنام “auroral oval” بیشتر است. این حلقه معمولا در اطراف قطب شمال و جنوب مغناطیسی زمین متمرکز شده، اما در دوره‌های تشدید فعالیت خورشیدی گسترده‌تر می‌شود. از اینرو ساکنین ایالات‌متحده نیز موفق به تماشای رویداد نجومی‌ اخیر شدند.

ساکنین منطقه ادمونتون می‌توانند برای آگاهی از اخبار و هشدارهای مرتبط با شفق قطبی به AuroraWatch مراجعه کنند.

این وبسیات توسط تعدادی فیزیکدان دانشگاه آلبرتا اداره شده و اطلاعات مرتبط با فعالیت ژئومغناطیسی در ناحیه ادمونتون و آلبرتا را منتشر می‌کند. هشدار زرد آن‌ها زمانی صادر می‌شود که احتمال بروز پدیده شفق قطبی در آسمان بیش از 50 درصد باشد و هشدار قرمز نیز هنگامی که احتمال وقوع این رویداد بیش از 70 درصد است، صادر می‌شود

در ادامه تصاویری از نمایش تماشایی شفق‌های قطبی در شب پنجشنبه و جمعه را مشاهده می‌کنید.

منبع: Global News