Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

کمبود نیروی کار و خطر رشد شدید قیمت مواد غذایی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

موج رو به رشد استعفا و بازنشستگی در مزارع کانادا و کمبود نیروی کار حرفه‌ای باعث شده تا کارشناسان درباره پیامدهای هولناک این روند و تاثیر آن بر قیمت مواد غذایی هشدار دهند.

طبق گزارش اخیر RBC’s Climate Action Institute از هر پنج نیروی کار فعال در بخش کشاورزی کانادا دو نفر طی دهه آینده بازنشسته خواهند شد. همچنین دو سوم تولیدکنندگان برنامه‌ای برای جانشینی این نیروها ندارند.

پیشبینی شده بخش کشاورزی کانادا در همین بازه زمانی با کمبود 24,000 نفری نیرو روبروی شود. این آمار با کمک انستیتو Arrell Food دانشگاه Guelph و گروه مشاوره بوستون تهیه شده است.

بگفته محمد یاغی، رئیس بخش سیاست‌گذاری کشاورزی و اقلیمی RBC، این وضعیت بخش کشاورزی را با یکی از دگرگون‌کننده‌ترین تحولات شغلی تاریخ کشور مواجه خواهد کرد.

این گزارش کمبود روز افزون نیروی کار را یک تهدید و همزمان فرصت عمنوان کرده که می‌تواند موجب تضعیف این بخش شده یا در صورت برنامه‌ریزی صحیح به رشد و اوج‌گیری صنعت کمک کند.

با تهاجم روسیه به اوکراین یک شوک بزرگ به زنجیره تامین محصولات کشاورزی دنیا وارد شد، زیرا این دو کشور با هم 29 درصد صادرات غلات دنیا را به خودش اختصاص می‌دهند.

هرچند کانادا خود تولیدکننده غلات است، اما اختلال در امنیت غذایی موجب افزایش قیمت محصولات در سطح جهانی و در نتیجه رشد قیمت‌ها در کشور شد.

هم‌اکنون کانادا در تلاش است تا در بحبوحه این تحولات به تقاضای بازار پاسخ دهد. براساس گزارش مالی بانک کانادا که روز چهارشنبه منتشر شد تقاضا برای محصولات تولیدی کشور ازجمله غلات و کلزا طی ماه فوریه به رقم بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

بگقته یاغی این موضوع اهمیت توجه به کمبود نیروی کار در بخش کشاورزی کانادا طی دهه آتی را آشکار می‌کند. این درحالیست که دنیا به یک منبع قابل اعتماد محصولات کشاورزی نیاز دارد تا همزمان با رشد جمعیت قیمت‌ها پایین باقی بماند.

براساس گزارش RBC کانادا در کوتاه‌مدت برای جبران کبود نیرو در مزارع نیازمند جذب 30,000 مهاجر دائمی است. این درحالیست که کشورهای دیگر ازجمله ژاپن، نیوزلند و هلند نیز سیاست‌های مشابهی بمنظور جذب نیروی کار دنبال می‌کنند.

در حال حاضر بیشتر کارهای فیزیکی در مزارع کانادا توسط مهاجران انجام می‌شود. گزارش RBC پیشنهاد کرده که برنامه اقامت موقت مهاجران کنونی به اقامت دائم تبدیل شود زیرا احتمالا دولت‌ها پس از بازگشت مهاجران به کشورهای مبدا و با توجه به کاهش امنیت غذایی، اجازه بازگشت آن‌ها را نخواهند داد.

همزمان برخی شرکت‌ها در تلاش هستند تا با استفاده از ابزارهای مکانیزه و ماشین‌آلات کمبود نیرو را جبران کنند. شرکت Nexus Robotics ازجمله آن‌ها بوده که ماشین‌آلات خاص برای چیدن علف‌های هرز در مزارع را می‌سازد. با اینحال این تکنولوژی‌ها در حال حاضر نمی‌توانند با قیمت و بازده نیروی کار انسانی رقابت کنند.

به باور کارشناسان وابستگی صنعت کشاورزی و سیستم تامین مواد غذایی کانادا به کارگران خارجی و مهاجران بسیار بالاست و در صورت عدم تامین نیروی کار یا تشدید بحران شاهد از بین رفتن این بخش و بحران غذایی در کشور خواهیم بود.

بطورکلی کشاورزی و کار در نواحی دور افتاده با ذهنیت کانادایی‌ها سازگار نیست؛ از اینرو ایجاد جذابیت در میان جوانان می‌تواند رمز موفقیت این صنعت باشد. کارشناسان معتقدند دانشگاه‌های کشاورزی باید دانشجویان را بجای سیلوها به مزارع برده و با کار میدانی آشنا کنند. به این ترتیب می‌توان به ایجاد تحول در صنعت کشاورزی کانادا و ورود استعدادها و متخصصان جدید بیشتر امیدوار بود.

منبع: Global News