Thursday, April 25, 2024
3.6 C
Calgary

کرونا خطر ابتلا به دیابت را 22 درصد افزایش می‌دهد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس مطالعه جدید پژوهشگران کانادایی COVID-19 خطر ابتلا به دیابت را می‌تواند افزایش دهد، اما هنوز علت دقیق این موضوع مشخص نیست.

طبق مطالعه پژوهشگران دانشگاه بریتیش‌کلمبیا که در نشریه JAMA منتشر شده، سه تا پنج درصد موارد دیابت با عفونت COVID-19 مرتبط هستند. بگفته دکتر نوید جانجوا، نویسنده ارشد مطالعه، این رقم قابل توجه است.

برای انجام این مطالعه از داده‌های استانی و اطلاعات پزشکی بیش از 620,000 شهروند که از ژانویه 2020 تا دسامبر 2021 تست COVID-19 داده‌اند، استفاده شده است. پژوهشگران در ادامه داده‌های افرادی که نتیجه تست آن‌ها مثبت (125,987 نفر) و منفی (503,948 نفر) بوده را با هدف بررسی نقش بیماری در افزایش احتمال ابتلای آن‌ها به دیابت، مورد مقایسه قرار دادند.

طبق این مطالعه از هر 20 نفر که در بازه زمانی مورد بررسی به بیماری دیابت مبتلا شده‌اند، یک مورد با عفونت COVID-19 مرتبط است.

این مطالعه نشان داده کسانی که طی این بازه یکساله به COVID-19 مبتلا شده‌اند بین 17 تا 22 درصد بیشتر از کسانی که در معرض ویروس کرونا قرار نگرفته‌اند، در خطر ابتلا به دیابت قرار داشته‌اند.

همچنین خطر ابتلای مردان به بیماری دیابت پس از قرار گرفتن در معرض عفونت COVID-19 به میزان 22 درصد بیش از زنان بوده و کسانی که پس از ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند تا دو برابر سایرین در خطر ابتلا به دیابت قرار داشته‌اند. این مطالعه نشان داده کسانی که پس از ابتلا به ویروس به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا کرده‌اند تا سه برابر بیش از سایرین در خطر ابتلا به دیابت بودند.

هرچند ارتباط مستقیم میان ابتلا به COVID-19 و افزایش خطر دیابت کاملا مشخص است، اما پژوهشگران هنوز علت آن را نمی‌دانند.

دکتر هرتزل گرشتاین، استاد متخصص غدد در دانشگاه مک‌مستر و معاون موسسعه تحقیقات سلامت جمعیت، در اینباره گفت: “توضیحات احتمالی بسیاری درباره چرایی این امر وجود دارد. یکی از احتمالات می‌تواند تاثیر ویروس COVID-19 بر لوزالمعده باشد که وظیفه تولید انسولین را برعهده دارد، از اینرو توانایی بدن برای کنترل و مدیریت قند خون کاهش پیدا می‌کند.”

او در ادامه افزود: “دلیل دیگر این می‌تواند این باشد که ابتلا به COVID-19 موجب می‌شود تا فرد بیشتر بیمار شده، بیشتر بستری شود و بیشتر تحت نظر پزشکان قرار گیرد، از اینرو شانس اینکه تست دیابت از او بگیرند بیشتر بوده و بیماری را سریع‌تر تشخیص می‌دهند.”

بگفته گرشتاین مهمترین نکته که باید به آن توجه کنیم افزایش شانس ابتلا به دیابت پس از بیماری COVID-19 است، اما این بدان معنا نیست که حتما بیمار می‌شوید.

این اولین مطالعه نبوده که رابطه‌ میان ابتلا به عفونت COVID-19 و دیابت را نشان می‌دهد. با اینحال بگفته پژوهشگران در مطالعات قبلی نمونه‌ها نسبتا کمتر، محدودیت‌ها برای انتخاب شرکت‌کنندگان بیشتر و تشخیص نتیجه دشوارتر بوده است.

یک مطالعه که در مارچ 2022 در نشریه The Lancet منتشر شده با استفاده از داده‌های U.S. Department of Veterans Affairs انجام گرفته و نشان می‌دهد در دوره پس از اوج بیماری، عفونت COVID-19 نقش چشمگیری در افزایش خطر بروز دیابت داشته است.

همچنین مطالعه دیگر که در مارچ 2022 منتشر شده به بررسی بیماران COVID-19 در آلمان می‌پردازد و نشان داده این افراد در مقایسه با کسانی که هرگز به کرونا مبتلا نشده‌اند 28 درصد بیشتر در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

طی حداقل 25 سال گذشته بیماری دیابت در کانادا همواره روند رو به رشد داشته است.

بگفته گرشتاین حدود 25 سال پیش از هر 20 کانادایی یک نفر مبتلا به دیابت بود که این تعداد در حال حاضر به یک نفر از هر ده شهروند افزایش پیدا کرده است. او می‌افزاید که این آمار برای شهروندان بیش از 65 سال تا یک نفر از هر پنج شهروند نیز رسیده است.

بنابر داده‌های Statistics Canada از سال 2015 تا 2019 تعداد کانادایی‌هایی که دیابت در آن‌ها تشخیص داده شده حدود 20 درصد بیشتر شده (از 2,077,300 نفر به 2,495,100 نفر رسیده) که بیشتر این موارد مربوط به شهروندان با سن بیش از 65 سال است.

دلایل رشد بیماری دیابت در کانادا پیچیده است و هیچ پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد، اما بگفته گرشتاین می‌تواند مجموعه‌ای از دلایل ژنتیکی و محیطی در این امر موثر باشد.

حال با توجه به نقش مخرب COVID-19 در افزایش ابتلا به دیابت این احتمال وجود دارد که شرایط کانادا بدتر از گذشته شود.

گرشتاین در اینباره گفت: “بنظر من COVID فشار بر ما را افزایش می‌دهد. با اینحال هرچند رابطه مستقیمی بین این دو بیماری کشف شده، اما نباید مردم خیلی نگران باشند. این تنها نمونه‌ای از تاثیر یک بیماری بر افزایش ابتلا به یک بیماری دیگر است.”

نتایج مطالعه اخیر برای انجام بررسی‌های بیشتر بسیار مفید بوده و می‌توان اطلاعات بیشتری درباره ارتباط احتمالی میان آن‌ها را پژوهش‌های بیشتر کسب کرد. برای مثال هنوز نمی‌دانیم بیماری دیابت در افرادی که طی بازه یکساله مورد بررسی قرار گرفته‌اند دائمی بوده یا با گذر زمان درمان خواهد شد.

بعلاوه مطالعات بیشتر به ما کمک خواهد کرد تا متوجه شویم که آیا علتی منطقی میان این دو بیماری وجود دارد یا تنها یک ارتباط است.

در حال حاضر به پزشکان توصیه شده تا وضعیت ابتلای افراد به COVID-19 را برای شناسایی زودهنگام و جلوگیری از پیشرفت بیمار دیابت مدنظر قرار دهند. همچنین بهتر است به کسانی که کرونا دارند توصیه شود به رژیم غذایی و فعالیت بدنی خود بیشتر توجه کنند تا خطر ابتلا به دیابت در آن‌ها کاهش یابد.

منبع: Global News