Friday, April 19, 2024
-5.2 C
Calgary

برنامه‌های کانادا برای کاهش آمار مرگ‌ بدلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سازمان بهداشت کانادا با هدف رسیدگی به آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر بودجه‌ای 37 میلیون دلاری بمنظور بهبود سلامت افراد در خطر تخصیص داده و گام‌هایی جدید برداشته است.

کارولین بنت، وزیر سلامت روان و اعتیاد و معاون وزیر بهداشت، روز جمعه طی سخنرانی در دانشگاه وسترن در لندن اظهار داشت که این بودجه برای اجرای 42 پروژه برنامه Substance Use and Addictions Program (SUAP) سازمان بهداشت کانادا در سراسر کشور، هزینه خواهد شد.

او در اینباره گفت: “هر روز در سراسر کشور خانواده‌ها، دوستان، هم‌دانشگاهی‌ها و همسایه‌ها عزیزی را به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر از دست می‌دهندحال. در راستای رویکرد خود برای حل این بحران بخشی جدید در بودجه 2023 تعریف شده تا به زیان‌های مصرف مواد مخدر در جوامع رسیدگی شود.”

در بودجه 2023 مبلغ 359 میلیون دلار برای حمایت از استرانژی جدید Canadian Drug and Substances Strategy تخصیص داده شده است. از این مبلغ 144 میلیون دلار برای حمایت از سازمان‌‌های غیرانتفاعی و مردمی در سراسر کشور طی پنج سال آینده هزینه خواهد شد.

بودجه 37 میلیون دلاری مذکور نیز برای پشتیبانی از پروژه‌ها در بریتیش‌کلمبیا، مانیتوبا، نوناووت و آنتاریو هزینه شده و به شهروندان کمک می‌کند تا کسانی که در این مناطق مواد مخدر مصرف می‌کنند شرایط بهتری برای دسترسی به خدمات پیشگیری، کاهش و درمان آسیب‌ها داشته باشند.

بگفته بنت این حمایت از کسانی انجام می‌شود که بطور نامتناسب تحت تاثیر آسیب‌های مصرف مواد قرار گرفته یا همانند جوانان، افراد بومی و 2SLGBTQIA+ ها برای دسترسی به خدمات با موانع و مشکلات گوناگون مواجه هستند.

از سال 2016 به اینسو بیش از 30,000 نفر به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر (overdose) جان خود را در کانادا از دست داده‌اند.

بنت در بخش دیگر صحبت‌‎هایش گفت: “براساس اطلاعات آماری که اخیرا منتشر شده از ژانویه تا سپتامبر 2022 هر روز 20 مرگ مرتبط با مواد مخدر داشتیم. در آنتاریو ما دومین آمار بالای مرگ بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر را داشته و تنها طی دو سال اخیر بیش از 4,000 نفر جان خود را از دست داده‌اند. ما اینجا هستیم زیرا بحران مصرف مواد مخدر سمی و مصرف بیش از حد مواد موجب مرگ تعداد زیادی از شهروندان در سراسر کشور ازجمله در شهر لندن شده است.”

پیتر فراگیسکاتوس، نماینده London North Centre در پارلمان با تاکید بر جدی بودن این بحران در شهر گفت: “مردم به شدت درگیر آثار زیان‌بار ناشی از مصرف مواد مخدر و اعتیاد هستند. خانواده‌ها و اعضای جوامع سراسر کشور با مرگ عزیزان خود به دلیل مصرف بیش از حد مواد دست و پنجه نرم می‌کنند. ما درباره پسرها و دخترها، مادرها و پدرها سخن می‌گوییم. همه ما، مخصوصا مقامات، باید هر کاری که در توان داریم برای مقابله با این بحران انجام دهیم.”

در همین راستا یک پروفسور دانشگاه وسترن با هدف مقابله با این بحران یک شرکت استارتاپ بنام SCATR Inc. راه‌اندازی کرده تا پروژه‌‍ای فناورانه برای کنترل دارو را اجرایی کند.

این پروژه قصد دارد به کسانی که مواد مخدر را در مراکز ایمن مصرف می‌کنند اجازه دهد درباره ماده مخدر مصرفی ازجمله فیلرهای خطرناک و ترکیبات سازنده ماننده فنتانیل آنالوگ‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنند؛ امید است این برنامه آزمایشی به مصرف‌کننده‌ها کمک کند تا با آگاهی بیشتر درباره مصرف مواد مخدر تصمیم بگیرند.

براساس اعلام تیم تحقیقاتی این دستگاه تست مواد مخدر از طیف‎سنجی Raman استفاده می‌کند. فرایند Raman غیرمخرب بوده و تعامل نور با پیوندهای شیمیایی درون یک ماده را تجزیه و تحلیل می‌کند تا اطلاعات دقیقی درباره ترکیب مولکولی و ساختار شیمیایی آن بدست آورد.

بگفته فرانسوا لاگونیه لابارتت، پروفسور شیمی در دانشگاه وسترن و متخصص طیف‌سنجی رامان، این دستگاه به اندازه دو جعبه کفش بوده و می‌تواند ترکیب مواد مخدر خیابانی را در کمتر از 15 دقیقه تجزیه و تحلیل کند.

او در اینباره گفت: “آثار مخرب بحران مصرف مواد مخدر را می‌توانیم هر روز در اخبار ببینیم و آمار مرگ و میر بر اثر آن بسیار بالاست. ما امیدواریم که به یافتن راه‌حل‌هایی با هدف کاستن از این آمار کمک کنیم.”

لابارتت در بخش دیگر صحبت‌هایش از کمک مالی جدید برنامه SUAP سازمان بهداشت کانادا سپاس‌گذاری کرد و اظهار داشت این تکنولوژی تشخیص مواد مخدر در 11 مرکز امن مصرف مواد مخدر در سراسر آنتاریو، نوااسکوشیا و بریتیش‌کلمبیا بعلاوه یک مرکز دائمی و جدید مصرف ایمن مواد مخدر در Regional HIV-AIDS Connection در لندن نصب شده است.

سونیا برک، مدیر خدمات کاهش آسیب در Regional HIV-AIDS Connection، در واکنش به این تحولات گفت: “این یک تغییر بزرگ بوده که به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد اطلاعات بیشتری درباره مواد مخدر مصرفی خود کسب کرده و با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرند.”

در هرکدام از این مراکز پس از بررسی مواد مخدر اطلاعاتی گوناگون ارائه می‌شود. ازجمله این داده‌ها می‌توان به تطابق داشتن ترکیبات با آنچه مورد انتظار است، عوارض جانبی ازجمله احتمال مصرف بیش از حد و تاریخچه بررسی‌های پیشین و اینکه آیا سایر مصرف‌کننده‌ها پس از بررسی رفتار خود را تغییر داده‌اند یا خیر، ارائه می‌شود.

تیم تحقیقاتی امیدوار است تا سرانجام استفاده از این تکنولوژی را در سراسر کانادا و دیگر کشورها گسترش دهد تا با بحران مصرف مواد مخدر و آثار زیان‌بار آن مقابله شود.

منبع: Global News