Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

رشد معاملات مسکن در کانادا و بازگشت رونق به بازار

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بررسی آمارها نشان می‌دهد که بازار املاک مسکونی کانادا دوباره رونق گرفته و امیدها برای پایان رکود پس از بیش از یک سال زنده شده است.

آمارهای جدید نشان داده که طی ماه اپریل 2023 فروش خانه‌ در سطح ملی در مقایسه با ماه گذشته رشد 11.3 درصدی داشته است.

با اینحال میزان معاملات اپریل 2023 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان 19.5 درصد کمتر است.

براساس اعلام Canadian Real Estate Association (CREA) رشد معاملات در ماه اپریل، پس از رشد اندک طی ماه‌های فوریه و مارچ رخ می‌دهد. این افزایش فروش در سراسر کشور مشاهده شده اما در مترو ونکوور و گریتر تورنتو بیش از هرکجای دیگر است.

لری سرکوا، رئیس CREA، در اینباره گفت: “طی چند ماه گذشته نشانه‌هایی از بازگشت رونق به بازار مسکن مشاهده شده و بهبود وضعیت معاملات پس از تعطیلات Easter نویدبخش بازار خوب در بهار است. اما چالشی که دوباره با آن مواجه هستیم افزایش تقاضا و پیشی گرفتن آن از عرضه است.”

https://stats.crea.ca/en-CA/

تعداد خانه‌های جدیدی که در لیست فروش قرار گرفته‌اند طی ماه جاری و در مقایسه با ماه پیش رشد 1.6 درصدی داشته که پایین‌ترین رقم طی 20 سال گذشته است. همین موضوع سبب رشد 1.6 درصدی میانگین قیمت مسکن در مقایسه با ماه قبل شده که بگفته CREA بیشترین رشد در یک ماه است. بگفته این سازمان بیشتر بازارهای بزرگ در این ماه افزایش قیمت را شاهد بوده‌اند.

میانگین قیمت حقیقی مسکن در سطح ملی در اپریل 2023 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 3.9 درصدی داشته و به 716,000 دلار رسیده است. با اینحال ما شاهد رشد قیمت‌ها در مقایسه با ماه‌های گذشته هستیم و میانگین نرخ در مقایسه با ژانویه 2023 افزایش 103,500 دلاری را نشان می‌دهد. این رشد تا حد زیادی به دلیل افزایش قیمت‌ها در مترو ونکوور و گریتر تورنتو است. چنانچه قیمت این دو بازار بزرگ را از محاسبات حذف کنیم میانگین قیمت ملی مسکن بیش از 144,000 دلار کاهش پیدا می‌کند.

برایان یو، اقتصاددان ارشد Central 1، در واکنش به این گزارش اظهار داشته که بازارهای فروش در بسیاری از نقاط کشور در حال بهبود و رونق گرفتن هستند.

او در اینباره گفت: “کاملا روشن است که وضعیت فروش در بسیاری از بازارها رو به بهبود است. خریدارانی که از درآمد کافی برخوردار هستند با صرف پس‌انداز انباشته خود برای پرداخت پیش‌پرداخت‌ها وارد بازار کم‌عرضه کنونی می‌شوند. طی سال گذشته فروشندگان بلقوه با توجه به بازار کار قوی و نبود انگیزه به دلیل نرخ‌های بهره بالا و اصلاحات قیمت، عقب‌نشینی کرده بودند.”

منبع: Daily Hive