باتوجه به رشد روزافزون گوشیهای هوشمند و افزایش تعداد مصرفکنندگان، شرایطی بوجود آمدهاست که صاحبان کسب و کار، راحتی کاربران هنگام داد و ستد را وظیفهی خود میدانند. بنابراین تجارت موبایلی به قسمت مرکزی و اصلی تجارت دیجیتالی مبدل شدهاست.

هرگونه تبادل پول که بصورت آنلاین انجام میشود e-commerce (تجارت الکترونیکی) گفته میشود. M-commerce یا تجارت موبایلی زیر مجموعهای از E-commerce (electronic commerce) است که در آن از موبایل و تجهیزات آن برای معاملات الکترونیکی استفاده میکنند. بههمین ترتیب زمانیکه تبادلات الکترونیکی از طریق ابزارهایی شبیه به موبایل انجام میشود به آنها m-commerce یا تجارت موبایلی میگویند. برای تجارت موبایلی به جاى ارتباط مستقيم با اينترنت از طريق يك كامپيوتر شخصى، امكان استفاده از تلفن همراه در نظر گرفته شدهاست.

چرا M-commerce ؟

  • تجارت موبایلی برای انجام خدمات مالی، خرید و… از شبکههای بیسیم استفاده میکند.
    شبکههای بیسیم انعطافپذیری و قدرتمندی معاملات را افزایش داده و فرصتهای خوبی را برای افزایش خدمترسانی به مشتریان فراهم میآورد.
  • تجارت موبایلی یا تجارت همراه از امنيت بالاتری در مقايسه با تجارت الكترونيكي برخوردار است. بهعنوان مثال عدم نياز به كارت اعتباري از ديگر محاسن تجارت همراه عنوان شدهاست.
  • استفاده از E-commerce فقط هنگامی میسر است که فرد باید در منزل یا محل کار خود به رسانههایی از قبیل کامپیوتر، تلویزیون و… دسترسی داشتهباشد. درصورتیکه افراد در M-commerce فقط به تلفن همراه نیاز دارند. با استفاده از این فناوری فرد قادر است به آسانی و در همهجا به اطلاعات خود دسترسی داشتهباشد.
  • در تجارت همراه یا همان M-commerce انواع تجارت business-to-business , business-to-consumer و consumer-to-consumer وجود دارد.
  • اپلیکیشنها میتوانند نرخ خرید آنلاین را افزایش دهند. زمانیکه تعداد زیادی از کاربران شما را دنبال میکنند و تعدادی از آنها به کسبوکار شما وفادار میمانند، به بهترین استراتژیهای تجارت موبایلی که با وضعیت کاری شما مطابقت دارند دست یافتهاید.
  • معاملات و داد و ستدهای M-commerce از راههای زیادی صورت میگیرد. اولین راه، صدور و فرستادن صورت حساب توسط فروشنده یا پرداخت مبلغ پیش پرداخت توسط خریدار هنگامی که کالا یا خدماتی خریداری میشود، است. دومین راه، استفاده از یک کارت اعتباری (credit card) برروی یک شبکه بیسیم است. همچنین کاربران قادر به انتقال پول بین حساب خود و صورت حساب خرید از طریق معاملات بیسیم میباشد.
  • تجارت موبایلی از پروتكل «wap» استفاده میكند. این پروتكل این امكان را به كاربر میدهد كه صفحات اینترنت را درفرمت wml (Wireless Markup Language) برروی نمایشگر تلفن همراه خود مشاهده كند.
مقاله قبلیبزرگترین ‘برگ افرا زنده’ در شهر وینیپگ توسط مردم تشکیل شد
مقاله بعدیSpaceX سومین راکت خود را به فضا پرتاب می‌کند