بسیاری از بزرگترین اکتشافات دیرینه شناسی جهان در ایالت آلبرتای کانادا صورت گرفته است. این پارک دارای آثار بازمانده از عصر دایناسور ها است. با مطالعه این مقاله اطلاعاتی مفید در خصوص پارک دایناسور کانادا کسب خواهید کرد.

مشخصات جغرافیایی پارک دایناسور کانادا

پارک دایناسور کانادا که در زمینی به مساحت ۷۴۹۳ هکتار احداث شده است به خاطر ارزش جهانی برجسته ای که دارد شهرت یافته است چراکه در سال ۱۹۷۹ از سوی سازمان یونسکو به عنوان یکی از میراث های جهان طبقه بندی شد. در این پارک نمونه های گوناگونی از دایناسورها متعلق به ۴۰ گونه مختلف و همچنین فسیلهای بزرگ و کوچک مربوط به شکلهای مختلف زندگی ماقبل تاریخ، نگهداری میشوند. این پارک جالب و منحصر به فرد در ایالت آلبرتا قرار دارد که از شهر کلگری دو و نیم ساعت و از شهر بروکس نیم ساعت (با اتومبیل) فاصله دارد. زمین های سنگلاخی دره Red Deer River یکی از زیباترین چشم انداز های پارک دایناسور میباشد.

یافته های باستان شناسی پارک دایناسور کانادا

نمونه های ۴۴ گونه دایناسور متعلق به ۳۴ جنس و ۱۰ خانواده مختلف که قدمت آنها به ۷۵ الی ۷۷ میلیون سال قبل برمیگردد، در این پارک از زیر زمین کشف شده اند. یکی از جالب توجه ترین نمونه های کشف شده از دایناسورها، اسکلت کامل گونه Albertosaurus libratus و یک جمجمه متعلق به گونه Centrosaurusapertus هستند.

سایر نمونه های کشف شده در این پارک مربوط به مهره داران آب شیرین انقراض یافته نظیر کوسه، سفره ماهی، ماهی استخوانی و دیگر گونه های ماهیان، گونه های مختلف دوزیستان نظیر دوزیستان خانواده منقرض شده Albanerpetontidae، خزندنگان منقرض شده جنس Champsosaurus و چند نمونه فسیل پستانداران، میشوند. علاوه بر این در پارک دایناسور، فسیل گونه های گیاهی از جمله تنه، شاخه، برگ، گرده و هاگ انواع درخت سرخس، کاج، Cercidiphyllum و درخت شجرالمعبد نگهداری میشوند.

مطالعه و تحقیق درباره پارک دایناسور کانادا

پارک دایناسور در ۲۷ ژوئن سال ۱۹۵۵ با هدف محافظت از گنجینه ی ارزشمند منطقه به ویژه بقایای فسیلی جانوران و گیاهان ماقبل تاریخ احداث گردید. در سالهای اول مسئولیت اداره پارک به یکی از علاقمندان آماتور فسیل به نام روی فاولر سپرده شد. چندی نگذشت که این پارک به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل شد که خیل عظیمی از باستان شناسان و محققین را از سرتاسر جهان برای مطالعه و جمع آوری نمونه به این سو کشاند. در ابتدای کار نمونه ها، فاصله های طولانی را طی نموده و جهت نمایش به موزه ها یا جهت بررسی به آزمایشگاه ها منتقل میشدند. به طور مثال برخی از نمونه های کشف شده از این پارک در حال حاضر در موزه رویال آنتاریوی کانادا و موزه تاریخ طبیعی شهر نیویورک آمریکا نگهداری میشوند.

اما اخیرا نمونه های کشف شده از پارک دایناسور به موزه رویال تایرل ایالت آلبرتا انتقال می یابند. این موزه که تحت نظارت وزارت فرهنگ کانادا میباشد، مجهز به آزمایشگاه باستان شناسی بوده و مجموعه ی مفصلی از انواع فسیل ها را دارد. پارک دایناسور علاوه بر جاذبه تحقیقاتی که دارد، محل بسیار پرطرفداری برای اردوهای آموزشی مدارس و دانشگاه ها نیز محسوب میشود. هرساله مدارس کشور کانادا گردش های علمی مختلفی را به مقصد این پارک جهت آموزش گونه های زیستی ماقبل تاریخ و علم باستان شناسی به دانش آموزان ترتیب میدهند. همچنین امکان گردش مجازی به صورت آنلاین از طریق امکانات ویدیو کنفرانس برای علاقمندان در اینترنت وجود دارد.

زیستگاه کنونی و تنوع زیستی در پارک دایناسور کانادا

در حال حاضر زیستگاه متمایز پارک دایناسور پذیرای گونه های خاصی از گیاهان و جانوران میباشد. ردیفی از درختان بید و درخت پنبه ای که در کرانه رودخانه روییده اند، چتری بر فراز کف جنگل گشوده اند. خاک حاصلخیز و آب فراوان، محیط لازم را برای رشد انواع گیاهان بوته ای نظیر انواع گل رز و ساسکاتون مهیا ساخته است. در زمینهای سنگلاخی دره، گونه های مختلفی از گیاهان مقاوم به نبود آب مثلکاکتوس، درمنه و گیاهان برگ چرب دیده میشوند.

حاشیه پارک که از دره و رودخانه دور هستند با چمنزارهای وسیع پوشیده شده اند. در این پارک میتوان بیش از ۱۶۰ گونه پرنده از جمله دارکوب، چکاوک، عقاب و شاهین را مشاهده نمود. همچنین مارهای سمی از نوع زنگی و برخی مارهای غیر سمی در چمنزارها زندگی میکنند. گونه های جانوری پستاندار در این منطقه شامل گرگ صحرایی، قاطر، بز کوهی آمریکایی و خرگوش دم پنبه ای میشوند.

تهدیدها و محافظت محیط زیست پارک دایناسور کانادا

پارک دایناسور بر طبق قوانین رسمی ایالت آلبرتا مشمول قانون منابع تاریخی و قانون پارکها، محافظت میشود. مدیر این پارک مسئول نظارت بر کلیه عملیات صورت گرفته در پارک و هدایت کارکنان آموزش دیده محافظت از نمونه های فسیلی پارک میباشد. همچنین موزه رویال تایرل نیز یک ایستگاه نظارتی در محل مستقر نموده است. نمونه های اکتشافی از پارک در ایستگاه مذکور نگهداری و دسته بندی میشوند.

مقاله قبلیکوکی کره بادام زمینی با مغز نوتلا
مقاله بعدیگزارش: آلبرتا سریعترین رشد اقتصادی را مجددا خواهد داشت. (Bloomberg)