دیروز کلیپی در سراسر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی پخش شد که از شنیده شدن صداهای عجیب و غریب در روستای دربند آستارا حکایت داشت. این ویدیو به سرعت میان کاربران ایرانی دست به دست شد و شایعات پیرامون‌اش اوج گرفتند.

برخی از کاربران اعتقاد داشتند این صداها مربوط به سیارات و کرات دیگر است یا صدای ابزارآلات موجودات فضایی است. برخی دیگر این صدا را به اسلحه هارپ و دیگر اسلحه‌های مشابه نسبت دادند. ساعتی بعد کلیپ دیگری از آسمان شهر کانادا در سال ۲۰۱۳ منتشر شد که همان صداهای روستای دربند آستارا را داشت. برخی سایت‌ها نیز به سرعت شروع به مقایسه این دو کلیپ و صداهای درون آن کردند و انواع فیلم‌های موتتاژ و مقایسه‌ای منتشر شد تا این‌طور القا شود که این صداها چندین بار دیگر روی زمین شنیده شده‌اند و منشا خارجی دارند و مربوط به کره زمین نیستند.

در این میان؛ برخی از سایت‌ها و کاربران بیشتر متخصص و اهل فن؛ شروع به نقل‌قول از سازمان هوایی ناسا کردند که این صداها مربوط به یک پدیده طبیعی است که به طور منظم رخ می‌دهد. به گفته محققان ناسا در این ویدیوها: «صدای سمفونی طوفان غیرمنتظره‌ای را می‌شنویم که از سیاره خودمان آمده، نه یک سفینه فضایی بیگانه.» در نتیجه؛ معلوم شد که این صداها حاصل برخورد ابرها با یکدیگر است. آسمان ابری نشان داده شده در فیلم و مطابقت آن با آسمان ابری فیلم کانادا در سال ۲۰۱۳ تقریبا همه را بر این باور رساند که این صداها یک پدیده طبیعی آسمانی است.

وقتی که هیجان‌ها و ترس‌ها و استرس‌ها فروکش کرد و خبر موج اول و دوم خود را پشت سر نهاد؛ پای کارشناسان واقعی علوم نجوم به مسئله باز شد و همگی با قطعیت تمام اعلام کردند این صداهای روی فیلم روستای دربند آستارا تمام ساختگی و مربوط به یک دستگاه جوشکاری نزدیکی آن محل است.

خسرو جعفری‌زاده؛ از کارشناسان نجوم ایران به خبرگزاری مهر می‌گوید: «در فیلمی که با این موضوع منتشر شده کاملا مشخص شده است که صدا از آسمان نیست و از همان محدوده است.» به اعتقاد جعفری‌زاده؛ به  احتمال زیاد این صدای دستگاهی صنعتی (برشکاری ابزار دقیق) بوده و به هیچ عنوان نمی تواتد صدای برخورد ابرها باشد.

این کارشناس نجوم توضیح می‌دهد که ابرها به خودی خود با برخورد با یکدیگر صدایی تولید نمی‌کنند مگر اینکه بر اثر تخلیه بار الکتریکی باشد که در این فیلم خبری از صاعقه نیست.

در نهایت غروب دیروز بود که مشخص شد فیلم صداهای عجیب آسمان روستای دربند آستارا مونتاژ و ساختگی و برای تشویش اذهان عمومی بوده است و شاید هم یک شوخی میان دوستان که به یک باره تبدیل به مهم‌ترین خبر اینترنت ایران شد. در اینجا؛ باز هم با پدیده آشنای خبر و محتوای جعلی و نامعتبر روی فضای مجازی روبرو هستیم و کپی و ارسال انبوه توسط کاربران بدون اینکه مطمئن باشند اصل خبر درست یا خیر!

انگار هرچقدر دروغ بزرگ‌تر و غیرواقعی‌تر باشد؛ مردم بیشتر باورش می‌کنند یا دوست دارند حقیقت داشته باشد!

منبع : یک پزشک

مقاله قبلیقبل از شروع سرماخوردگی، از آن پیشگیری کنید
مقاله بعدیبرای اطلاع آن گروه از متقاضيان كه مشتاق به گرفتن ويزای كار هستند