۱. شب‌زنده‌دار هستید

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند افرادی که‌ ترجیح می‌دهند تا دیروقت بیدار بمانند و بهترین کارهای خود را در شب انجام دهند، به‌طور میانگین از ضریب هوشی بالاتری نسبت به افراد سحرخیز (افرادی که در صبحگاه کارهای خود را انجام می‌دهند) برخوردارند.

دقت کنید که بیدارماندن تا دیروقت، مغز شما را به شکل جادویی باهوش‌تر نخواهد کرد، بلکه واقعیت این است که افراد باهوش‌تر در طول شب بیشتر به کار می‌اندیشند و در حین کار به خواب می‌روند. مثلا درحالی‌که همه‌ی دوستان‌تان سریع به خواب می‌روند، شما برای کسب اطلاعات بیشتر در اینترنت جست‌وجو می‌کنید، مطالعه می‌کنید، نواختن گیتار را می‌آموزید و به تکمیل پروژه‌های گوناگون می‌پردازید.

۲. نسبتا ساکت هستید

ممکن است تصورات غلطی درباره‌ی افراد ساکت داشته باشید که با عنوان درون‌گرا، مردم‌گریز یا لقب‌هایی این‌چنینی نامیده می‌شوند. افراد بسیار هوشمند اغلب از سخن‌گفتن دوری می‌کنند. آنها مقداری از زمان خود را برای تفکر درباره‌ی آنچه گفته‌شده می‌گذرانند و پاسخ‌های مناسب را آماده می‌کنند. آنها ساکت‌بودن را بهتر از گفتن سخن بیهوده می‌دانند. البته دقت کنید که همه‌ی افراد ساکت هم لزوما باهوش نیستند.

۳. با مشکلات خود رودررو می‌شوید

ممکن است خود را در مواجهه با مشکلات مختلفی ببینید اما فرد باهوش اجازه نخواهد داد که مشکلات، زندگی او را تحت‌الشعاع قرار بدهد. فرد باهوش می‌داند چگونه مشکلات را اولویت‌بندی کند و به آنها درست زمان بروزشان، قبل از اینکه از کنترل خارج شوند، رسیدگی کنند.

اگر فردی هستید که با مشکلات روبه‌رو می‌شوید، به چالش‌ها خوش‌آمد می‌گویید و همیشه در مرز منطقه‌ی آرامش خود حرکت می‌کنید، این شانس وجود دارد که فردی باهوش باشید.

۴. با افراد باهوش و خلاق در ارتباط هستید

شرکتی که در آن کار می‌کنید، بازتاب خوبی از این است که چگونه فردی هستید. افراد باهوش و خلاق تمایل دارند با افرادی مثل خود کار کنند. برخی استثنائات وجود دارد اما اگر حدود ۸۰ درصد از افرادی که با آنها در ارتباط هستید باهوش باشند، احتمالا شما نیز فرد باهوشی هستید.

۵. کمال‌گرا هستید

افراد باهوش همیشه در جست‌وجوی کمال هستند، بنابراین هر دفعه که آنها را می‌بینید می‌توانید پیشرفت‌های خیلی کوچکی در آنها مشاهده کنید. آنها همیشه اندکی با دفعه‌ی قبل تفاوت دارند. این کمال‌گرایی در همه‌ی جنبه‌های زندگی، از تلاش برای برای مهارت در سخن‌گویی گرفته تا صرف زمان برای تمرین گلف یا پرتاب دارت بروز می‌کند.

۶. نقاد خود هستید

خودشیفته‌های بسیاری وجود دارند که برخی اوقات به خود و دیگران درباره اینکه چگونه در موردی خاص خوب عمل می‌کنند، دروغ می‌گویند؛ بنابراین اگر مشاهده کنید فردی خودمنتقد است و انتقاد را می‌پذیرد، برای شما جالب باشد. توانایی شما برای پذیرش خطاهای خود و تلاش برای تصحیح آنها نشان‌دهنده‌ی باهوش‌بودن شما است.

۷. تمایل دارید مطلع و به‌روز باشید

افراد باهوش علاقه دارند تا خود را با آخرین پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف به‌روز کنند و همیشه تلاش می‌کنند تا خود را ذره‌ذره بهبود بخشند. یک فرد باهوش تلاش می‌کند تا موضوعاتی را که مستقیما به زندگی‌اش مربوط است یا به آنها علاقه دارد، بیاموزد. جمع‌آوری اطلاعات، یادگیری موارد جدید و توسعه‌ی مهارت‌های مفید، روش زندگی افراد باهوش است.

۸. دائما با پروژه‌ها و کارهای متفاوت بسیاری مشغول هستید

صحبت از مشغول به‌کار بودن، نشانگر خوبی از هوش شماست. افراد باهوش همیشه تعدادی پروژه دارند که روی آنها کار می‌کنند. آنها احتمالا زبان انگلیسی خود را بهبود می‌بخشند، ضرب‌المثل‌های مفید چینی می‌آموزند، بروشورهای تعمیرات خانه را مطالعه می‌کنند، تعدادی از دستورالعمل‌های جدید آشپزی را در آشپزخانه امتحان می‌کنند یا کتابی درباره‌ی موضوع مورد علاقه‌شان می‌نویسند. افراد باهوش وقت آزاد خود را با فعالیت‌هایی می‌گذرانند که به بهبود توانایی‌شان در حوزه‌های دیگر کمک می‌کند.

۹. فعالانه گوش می‌دهید

هنگام گفت‌وگو با دیگران، فرد باهوش برای قطع‌کردن حرف طرف مقابل و صحبت‌کردن‌های طولانی تمایل یا تلاشی ندارد.

آنها واقعا ساکت می‌نشینند و به آنچه گفته می‌شود گوش می‌دهند تا بتوانند به این گفته‌ها فکر کنند. اگر آنها چیزی بپرسند، حقیقتا به گفت‌وگو جهت می‌دهند. آنها واقعا توصیه‌های مفیدی ارائه می‌دهند یا حتی با روش خود، شما را به سوی نتایج صحیحی سوق می‌دهند. اگر دوستان شما از صحبت با شما لذت می‌برند و به شما می‌گویند که مستمع خوبی هستید، شما احتمالا یک دوست خوب و البته فرد باهوشی هستید.

۱۰. توهم باهوش‌بودن ندارید

به دلیل چیزی که «اثر دانینگ-کروگر» نامیده شده است، افرادی که شایستگی‌های اندکی دارند تمایل دارند درباره‌ی توانایی‌هایشان غلو کنند، در‌حالی‌که افراد با صلاحیت بالا تمایل به دست‌ِکم گرفتن خودشان دارند! حقیقتا این موضوع به این معنی است که هرچه هوشمندتر و ماهرتر باشید، بیشتر متوجه خواهید شد که چه فضایی برای بهبود وجود دارد و شما از دانش یا سطح مهارت فعلی خود رضایت ندارید. این نشانه‌ای از افراد فوق‌العاده باهوش است که فردی عادی به‌نظر برسند. آنها هوش خود را با افتخار به‌همراه دارند اما با آن خودنمایی نمی‌کنند.

منبعlifehack

مقاله قبلیاحتمال افزایش قیمت بیت کوین تا 45 هزار دلار
مقاله بعدیگران ترين محله كلگرى كدام است؟