در ادامه اتهام‌زنی‌ها درباره خودکشی کاووس سیدامامی در زندان، وزیرامورخارجه کانادا خواستار ارائه اطلاعات از سوی دولت ایران درباره شرایط مرگ این شهروند دو تابعیتی شد.

وزیرامورخارجه کانادا پس از انتشار خبر خودکشی کاووس سید امامی شهروند ایرانی-کانادایی در زندانی در تهران بیانیه‌ای منتشر و نسبت به مرگ وی ابراز تاسف کرد.

وی گفت:

ما به طور جدی نسبت به وضعیت پیرامون بازداشت و مرگ آقای سیدامامی نگران هستیم. یک شهروند کانادایی فوت کرده است و ما از دولت ایران می‌خواهیم تا اطلاعات درباره شرایط این اتفاق را ارائه دهد و پاسخگو باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کانادا همچنین تاکید کرد که کشورش از هر ابزاری برای دستیابی به اطلاعات بیشتر استفاده خواهد کرد.

بنابر اعلام مقامات ایران کاووس سیدامامی شهروند ایرانی -کانادایی 64 ساله در زندان اوین دست به خودکشی زد که در اثر آن جان خود را از دست داد.

مقامات کانادا پیش از این نیز ادعاهایی را درباره مرگ وی مطرح کردند.

عمر الغبرا، معاون پارلمانی وزیرامورخارجه کانادا روز دوشنبه این ماجرا را مشکوک توصیف کرد و از مقامات ایرانی خواست تا اطلاعات لازم در اینباره ارائه دهند.

جعفری دولت آبادی دادستان تهران روز سه‌شنبه جزئیاتی را درباره بازداشت چند متهم مرتبط با یک شبکه جاسوسی در کشورمان ارائه داد که کاووس سید امامی یکی از آنها بوده است.

وی تصریح کرد:

در 19 دی‌ماه سال جاری حسب گزارش کتبی یکی از نهادهای امنیتی و به موجب دستورات قضایی و با آغاز تحقیقات انجام شده، مشخص شد متهمان این پرونده با هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد ماموریت‌های سه گانه‌ای را شامل موضوعات زیست محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی کشور دنبال می‌کرده‌اند؛ در تحقیقات انجام شده برخی متهمان به انجام سفرهای متعدد به سرزمین‌های اشغالی از جمله به منظور شرکت در کنفرانس منارید که با حضور افسر اطلاعاتی موساد در رژیم صهیونیستی برگزار شده، اقرار و اذعان نمودند که هدف کلی پروژه مشترک سازمان سیا و موساد، ایجاد بحران در برخی از حوزه‌های زیست محیطی ایران بوده و اطلاعات جمع آوری شده از طریق عوامل پنهان به آمریکا انتقال می‌یافته است.

جعفری دولت آبادی افزود:

حسب محتویات پرونده، یکی از متهمان اصلی با مشخصات اختصاری م.ط دارای تابعیت سه گانه ایرانی، آمریکایی و انگلیسی و عضو و پشتیبان مالی موسسه ایرانی حیات وحش بود و دیگر عضو موثر و مدیر این موسسه کاووس سیدامامی نیز دارای تابعیت مضاعف کانادا و از مرتبطان اصلی افسراطلاعاتی آمریکا در ایران بوده است، به نحوی که یک افسر اطلاعاتی آمریکایی (که گفته می‌شود در ایران جاسوسی می‌کرده است) در سفر به ایران در منزل سیدامامی استقرار می‌یافته است. این شبکه در پوشش اجرای پروژه‌های علمی و زیست محیطی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز اقدام می‌کرده است.

دادستانی تهران همچنین گفت:

پس از بازداشت کاووس سیدامامی و ارائه اسناد و اطلاعات موجود به وی در فرآیند تحقیقات، از بازجوی خود برای پاسخ به سوالات، فرصتی درخواست کرده بود که مورد پذیرش قرار گرفته اما پس از مراجعه متهم به محل نگهداری خود در بازداشتگاه با تدارک مقدمات، در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی کرد.

منبع : Nodud

مقاله قبلیآیا از کرم‌ های مخصوص شب استفاده کنیم؟
مقاله بعدیاز گوزن شمالی بیشتر بدانیم