Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

همکاری Car2go و BMW برای سرویس اشتراک گذاری خودرو

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

توافق Daimler و BMW برای ادغام واحدهای اشتراک‌گذاری خودرو

Daimler AG و BMW AG قصد دارند به عنوان بزرگترین تیم‌های سازنده‌ی خودروهای لوکس در جهان، تشکیلات اشتراک‌گذاری خودروی خود را ادغام کنند تا بتوانند جوابگوی ارائه‌دهندگان ride-hailing مانند Uber Technologies Inc باشند.

Car2go،نوعی خدمات اشتراک خودرو است که به وسیله Daimler در اروپا و برخی شهرهای آمریکای شمالی ارائه می‌شود. این شرکت که خود سازنده خودرو اسمارت فورتو است، اجاره این خودرو را برای یک سفر درون شهری به صورت اختصاصی ارائه می‌کند. هزینه بهره‌گیری از این خدمات به صورت دقیقه‌ای، ساعتی یا روزانه محاسبه می‌گردد. کاربران می‌توانند با بهره‌گیری از یک اپلیکیشن قابل بارگیری روی بیش‌تر موبایل‌های هوشمند از خدمات کارتوگو بهره ببرند.

سرمایه‌گذاری مشترک ۵۰-۵۰ این شرکت‌ها، هم Daimler Car2Go و BMW’s DriveNow و هم خدماتی همچون برنامه‌های موبایل برای پیدا کردن تاکسی، پارکینگ و محل شارژ خودروهای الکتریکی را شامل می‌شود. هر دو خودروساز، افزایش سود سالانه را پیش‌بینی می‌کنند و بر این باورند که در صورتی که بتوانند این معالمه را در سال ۲۰۱۸ تکمیل کنند، درآمدها احتمالا اندکی افزایش خواهد یافت.

این ادغام به Daimler و BMW امکان می‌دهد خطر فعالیت در صنعت تکنولوژی محوری که رقبای آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود را کمتر کنند. آنها دارند وارد محیطی می‌شوند که به سرعت در حال تغییر است و تنها در هفته گذشته یک توافقنامه بازار و مبادله سهام مبادله‌ای بین Uber و رقیب جنوب آسیایی آن یعنی Grab بسته شد؛ این شرکت آمریکایی درگیر تصادف مرگباری است که هنگام تست یک اتومبیل خودران اتفاق افتاد و واحد Waymo شرکت Alphabet Inc نیز موافقت کرده است تا خودروهای خودکار خود را با Jaguar Land Rover بریتانیا توسعه دهد.

سازندگان خودروهای لوکس آلمانی می‌گویند «چالش‌های برآمده از پویایی زندگی شهری و تغییر خواسته‌های مشتری‌ها را مد نظر دارند». این شرکت‌ها متعهدند که به رقابت در تجارت اصلی خود در ساخت خودرو ادامه دهند.

همکاری اولیه

Car2Go و DriveNow هر دو در ابتدا به عنوان شرکای شرکت‌های کرایه خودرو شروع به کار کردند، اما Daimler اشتوتگارتی و BMW مونیخی امسال سهم مالکان دیگر را خریداری و صحنه را برای همکاری آماده کردند.

Sven Dermeier، تحلیلگر Independent Research GmbH، گفت بسته به اینکه بازار چطور طبقه‌بندی شود، بعید است که این همکاری مسائل ضد تراست مطرح کند.

این تولید‌کنندگان در کنسرسیوم نقشه‌برداری دیجیتال HERE که بخش خودروهای لوکس آئودی فولکس واگن و همچنین غول فن‌آوری Intel Corp و تامین‌کننده‌های لوازم خودرو Robert Bosch GmbH و Continental AG را به عنوان شرکای تجاری دارد نیز سرمایه‌گذاری مشترک دارند.

Stefan Bratzel مدیر مرکز مدیریت خودرو دانشگاه علمی کاربردی در Bergisch Gladbach آلمان گفت: «همکاری Daimler و BMW دقیقا دارد مسیر درستی را پیش می‌گیرد زیرا خدمات خودرو نیز در حال توسعه است. در حال حاضر شاید درآمدی از این همکاری حاصل نشود، اما اکثر هزینه‌های زیرساختی و مخارج کلی را می‌توان یکی کرد».

تا سودآوری راه درازی در پیش است

Peter Schwarzenbauer عضو هیئت مدیره BMW، گفت که این سرمایه‌گذاری سودآوری فوری به همراه نخواهد داشت.

وی در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در نمایشگاه خودرو نیویورک گفت: «ما این همکاری را ترتیب داریم تا رشد کنیم، تا بتوانیم ارزش آن را بالا ببریم. هدف اولیه این است که یک نقش بزرگی داشته باشیم، سودآوری به دنبال آن خواهد آمد».

شرکت‌ها در نظر دارند برای این همکاری یک نام جدید بگذارند، اما تا زمانی که معامله کاملا تایید نشود، هیچ چیزی اعلام نخواهد شد. Schwarzenbauer از دادن اطلاعات دقیق در مورد میزان سرمایه‌گذاری BMW سرباز زد.

Car2Go لحظه به لحظه مدل‌های هوشمند Daimler و خودروهای کوچکتر را از برند اصلی مرسدس بنز ارائه می‌دهد. DriveNow نیز شامل اتومبیل‌های مینی و کامپکت‌های برند BMW، از جمله I3 باتری‌ای می شود.

منبع: Bloomberg