Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

هارپر : «در مورد ایران حق با شماست»

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

Stephen Harper نخست وزیر سابق کانادا، در یک صفحه آگهی تمام صفحه در نیویورک تایمز در پیامی خطاب به رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا Donald Trump عنوان کرده است: « در مورد ایران حق با شماست».

عنوان این بیانیه، «آقای رئیس‌جمهور، در مورد ایران حق با شماست» با حروف بزرگ و پررنگ نوشته شده و توسط Harper،John Howard نخست وزیر سابق استرالیا، David William Trimble برنده جایزه صلح نوبل و نخست وزیر سابق ایرلند شمالی و دیگر سیاستمداران سابق و نویسندگان از جمله John Baird وزیر امور خارجه سابق کانادا امضا شده است.

این بیانیه روز چهارشنبه، یک روز پس از اینکه Trump اعلام کرد ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران خارج می‌شود منتشر شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است: «ایران خطری برای ما، برای متحدان ما و برای آزادی است. ما در پایان دادن به این سازش خطرناک با ایران همراه شما خواهیم ایستاد و هر اقدامی که برای متوقف ساختن ایران در تولید سلاح هسته‌ای لازم است انجام خواهیم داد،  به مردمش کمک خواهیم کرد، جلوی وسعت گرفتن ترس و وحشت را خواهیم گرفت و صلح و ثبات را در خاورمیانه و برای تمام مردم و ملت‌ها برپا خواهیم کرد».

دولت Harper در سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک کانادا با ایران را متوقف و سفیران ایران را اخراج کرد و سفارت را بست. دولت Trudeau وعده داد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را تقویت کند، اما این مذاکرات به دلیل وضعیت نامشخص مریم ممبینی، شهروند ایرانی و کانادایی، به جایی نرسید.

Chrystia Freeland وزیر امور خارجه به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «فرصتی دست داده است تا موضع دولت کانادا را روشن کنم و آن اینکه تصمیم ایالات متحده در رابطه با برنامه‌ی جامع اقدام مشترک (Joint Comprehensive Plan of Action) موجب تاسف ما شد. ما معتقدیم برجام (JCPOA ) توافقی مهم و مثمرثمر است».

روز چهارشنبه Trudeau به خبرنگاران گفت درست است که توافقنامه ۲۰۱۵ که توسط قدرت‌های بزرگ جهان مورد مذاکره قرار گرفته عالی نبود، اما این امر به جلوگیری از توسعه ایران در زمینه تولید سلاح هسته‌ای کمک کرد.

Trudeau گفت: «ما به صلاحیت هر کشوری برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست خارجی‌اش احترام می‌گذاریم. اما در رابطه با اهداف کانادا، ما تصمیمات خود در مورد سیاست‌های خارجی را اینجا در اتاوا می‌گیریم، نه در واشنگتن و نه در جایی دیگر».

نخست وزیر اضافه کرد انتظار دارد در اجلاس سالانه‌ای که ماه آینده در کبک میزبان Trump و همتایان G7 خواهد بود، در مورد تصمیم ایران صحبت شود.

منبع: cbc